0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
ok sorry blandade ihop dig och dadid i fråga 7. jag kollade specen på tanken. VPf - 3 radf - 9 (vet inte om storlekarna stämmer men man kan ju switcha dessa två då båda är i toppen... ) radr och vpr - 2 så vitt jag kan se har dom t-rör på returen och jag hade väl valt att använda 5:an i stället för 2:an misstänker jag. Som alternativ koppling utan t rör där rad retur går på 2an och vp retur går på 5an. Så läser jag alla fall specen. Men jag är o andra sidan ingen rör-spec-manual-nerd
1. När du säger minskade deltat... är du då inne på att den högre framledningen ger lägre effekt eller något liknande halvflummigt? För inte ska väl ökat flöde på radsidan påverka flödet över värmepumpen normalt sett. Så vida det inte rör sig om att dom två flödena stör varandra. Nu tycker jag förvisso inte att det delta du angav över VP är ett problem. I alla fall inte på min thermia och jag ligger på 6-7 över VP. 2. ok det är ju bra det i alla fall. För ju längre ner du hämtar rad fram desto trögare blir det 3. -35 är fortfarande rent procentuellt ganska mycket. från typ 5 till 35. Hur många gånger är det 4. ok det är ju positivt. Har du någon uppfattning om hur många gångtimmar du har ett dygn med 0 i ute-temp? 6. ok jag förstår. UKV tanken har sina övre inlopp riktade mot toppen och nedre mot botten. I ditt fall kanske dom pekar rätt ner vilket skulle förklara att mitt-givaren reagerar fortare än rad-framledning.
När jag tänker fritt och helt utanför mitt kompetensområde....... (hahah nu är jag ute och cyklar big-time!) ...
ibland är det sjukt tråkigt med grejer som bara fungerar. Jag borde stänga av tanken och få lite larm eller nått
1. I och med att du har en tank så är troligen det bästa att helt överlåta flödet på rad-sidan till din alpha 2. och försöka få delta över respektive rad så bra som det går. Att du påverkar flödet över värmepumpen genom att öka flödet lite över rad skulle kanske indikera att du har lite tunna rör eller att du helt enkelt ligger väldigt nära VP flödet med ditt RAD flöde med din 8kw? (helt utanför mitt kompetens område)När jag tänker fritt och helt utanför mitt kompetensområde. Kan det vara så att ett alternativ är att köra VP framledning på den stora 50mm kopplingen och låta retur till värmepumpen tas från 2st portar på tanken. Dvs din nuvarande T-koppling samt en till direkt från tanken som till sammans med din nuvarande T koppling går på en större dimension rör till din VP retur. (hahah nu är jag ute och cyklar big-time!) 4. ok ja då bör du ju fixa > -20 (säger man större än? jag menar -20 eller kallare) Ring thermia igen och be att få ett oåterkalleligt svar från dom. Dom måste kunna svara på detta. För om det är så att tanken har ett långt rör på 4:an så skulle det ju ge svaret på många av dina frågor gissar jag. Thermia har ju trots allt skrivit i manualen att det är ett längre rör. Så det kräver ju ett underbyggt svar för att man skall lita på att så _inte_ är fallet.
Nu har jag knappat, skruvat, mätt och väntat... b00kFörr hade jag:Start GM -200, kunde sjunka neråt -260 innan det vändeVB-CP: 80% 7KB-CP: 90% 38-12 starter per dygn8 ºC övertemp i slutet av körningSen provade jag:Start GM -150, kunde sjunka neråt -160 innan det vändeVB-CP: 100% 6KB-CP: 90% 512-16 starter per dygn6 ºC övertemp i slutet av körningNU kör jag:Start GM -60, kan sjunka neråt -65 innan det vänderVB-CP: 100% 6KB-CP: 100% 322 starter per dygn4 ºC övertemp i slutet av körningUtetemp har legat nära 0 ºC vid alla mätningar, och Kondensortemp följer VB-fram med 0,2-0,5 ºC.Ska se vad -15 ºC i helgen för för antalet starter, annars provar jag GM-start -100 när tempen lägger sig runt nollan igen... verkar ju inte bli kallare än så denna vinter?Å så väntar jag på korrekt givare till BT-25, så gradminuter räknas EFTER tanken...