0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
kompressorn vill ha ett flöde utan det så går den inte så bra.Tar man en invereter på typ 12 kw i ett 8kw hus så får du bara ut 8kw ur din maskin,, tyyyp förenklat nu
Den löser alla problem som disskuterats här Thumbsup har man inga problem med att det skakar i rören är inverter Thumbsup
Den här diskussionen följer jag med största intresse. Några korrigeringar bara för att inte missleda. I ditt inlägg 13.44 borde du skrivit "högre flödet på vpsidan" va Rinnan. Thermias hysteres räknas på systemframledningen i bufferttanksläge. Därav problemet för mig. Tanken laddas och det tar mycket längre tid för systemframledningen att stiga än för framledningen, framledningen ligger ca 4 grader före under hela körningen och därför hinner integralen falla mycket lågt innan uppräkningen börjar. Nu kör jag på integral start på -5 och det funkar hyffsat. En 45min körning brukar sluta på framledning ca 6gr över bör och systemfram 3 gr över. Jag har nu provat att höja flödet på radsidan för att snabbare få ut värmen på systemet. Körningarna bör då bli kortare och något fler. Nu ligger integralen på +100 i 2 timmar mellan körningarna så det verkar ofarligt att höja radflödet lite för mindre tankladdning.
kompressorn vill ha ett flöde utan det så går den inte så bra.
Jag gissar att du menar ett visst deltaT över kompressorn, dvs de ca 7 ºC grader man brukar sikta på?Då börjar vi närma oss det egentliga problemet, att raddarna är för små/få. Eller pumpen för stor ... Det känns som om jag hellre skulle byta någon av mina 2-radiga mot 3-radiga om jag ville plöja ned ytterligare 10k + installation på mitt värmesystem. Det har jag igen både i form av mer värme i huset och effektivare pump.Skakande rör med inverter? Någon modell som har problem med vibrationer, eller annat?Jag vet att vissa installerar med flexslang, och andra inte gör det för att det är lite 'B'. Tillbaka till min enkla grundfråga: Hur ser problemet ut när en tank är lösningen? /E
Nej. Det där var inte rätt väg att gå tror jag. Jag dubblade flödet i raddkretsen med följande resultat.Körtiden förkortades med ca 25% till 23 min. Detta för att systemfram steg fortare än förut.Delta över vp sjönk från 8 till 6-7 pga att returen blev högre. Stannade nu på 1gr över systemframledningsbör.Som jag ser det finns det bara ett sätt att få ner höga övertemper med min tanklösning och det är att sätta en justerbar bypass mellan vbfram och radfram. För att snabbare räkna hem integral. På bekostnad av laddning tank.
Förklara gärna lite mer ingående vad som är problemet DKT. Om du gör en grad över. det låter ju inte som ett problem.
lite frågor:1. ok men med avseende på din post precis innan. Så var alltså ökningen av hastighet på radd-sidan positiv så till vida att den förkortade körningen och ytterligare minskade framledning vs bör deltat? 2. Vart laddar och hämtar du på tanken? Finns det olika alternativ? 3. Hur långt ner dumpar integralen innan den börjar räkna tillbaks, i förhållande till startvärdet. Om den inte dumpar långt finns det egentligen ingen anledning att tro att den ska dumpa såååå himla mycket längre när det blir kallt eller? och det är ju bara när den dumpar långt ner som du riskerar gå lååångt över.. 4. Vid vilken temp förväntar du dig, enligt din dimensionering, att pumpen måste gå 100%? 5. egentligen.. att det tar tid att värma upp massa vatten.. det är ju till en fördel. För det är ju detta som gör att maskinen kan stå stilla mellan körningarna. Så länge du plockar upp integralen fort som tusan när den väl sticker under börvärdet så bör du inte riskera att du dumpar för lång ner med integralen - så länge maskinen har täckning för värmebehovet i huset 6. Du har en tankgivare. Finns det parametrar för att nyttja denna i styret? 7. Har du som ett wild and crazy test.. testat att sätta systemframledningen innan tanken. Laddningen kommer så klart bli mycket mindre, så vida inte tankgivaren går att nyttja i kombination med detta. I ett sådant fall vore min rekommendation att inte köra så fort på radd-CP. Min tanke här är att ju långsammare du kör desto mer nyttjas volymen i tanken även om framledningsgivaren sitter före tanken. 8. Egentligen låter ju dina värden ok. Här sitter vi alla och tror att case = closed Men så visar det sig att du vill gå ännu längre och är orolig för driften vid lägre temperaturer. Många av oss är ju lite nyfikna här på forumet och vill testa grejer hit och dit. Kanske har du prickat ganska rätt och behöver bara invänta helgens köldknäpp för att få svaren vi söker.
1. Den förkortade körningen, ja. Jag upplevde att Systemfram steg mer direkt. Osäker på om den verkligen sänkte framledning vs bör. Väldigt lite i så fall. Säker på att den höjde retur/minskade delta.2.Topp-topp. Finns ett rör som går ner till halva.(Som påfyllning/expansion sitter på idag)3. I dagens läge -35. Nej, du kanske har rätt, den kanske inte påverkas så mycket av högre bör.4. Aldrig. Eller -25 kanske.6. Ja, mittmonterad tankgivare, som reagerar fortare på laddning än vad systemfram gör. Vad jag vet påverkar den inte styret.7. Det går ju inte iom att laddpumpen stannar vid kompressorstopp. Så var det innan jag byggde om styret så laddpumpen stannar och då gick anläggningen mer eller mindre som en utan tank. 10 minuterskörningar.8. Ja, jag vet. Jag tror både du och jag är lite sjukligt vetgiriga men man får se det som en hobby och man lär sig massor man kan dela med sig av. Jag toklängtar efter lite riktig kyla för ett test. Kanske går hur bra som helst.