0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Den här diskussionen följer jag med största intresse. Några korrigeringar bara för att inte missleda. I ditt inlägg 13.44 borde du skrivit "högre flödet på vpsidan" va Rinnan. Thermias hysteres räknas på systemframledningen i bufferttanksläge. Därav problemet för mig. Tanken laddas och det tar mycket längre tid för systemframledningen att stiga än för framledningen, framledningen ligger ca 4 grader före under hela körningen och därför hinner integralen falla mycket lågt innan uppräkningen börjar. Nu kör jag på integral start på -5 och det funkar hyffsat. En 45min körning brukar sluta på framledning ca 6gr över bör och systemfram 3 gr över. Jag har nu provat att höja flödet på radsidan för att snabbare få ut värmen på systemet. Körningarna bör då bli kortare och något fler. Nu ligger integralen på +100 i 2 timmar mellan körningarna så det verkar ofarligt att höja radflödet lite för mindre tankladdning.
Dadid har enl uppgift högre flöde på radsidan än vpsidan. I övrigt undrar jag om du inte blandar ihop gm/integral-beräkning och hysteres / tempdiff. Eller så gör du det inte och i så fall har jag fel vad gäller thermias bufferttankstyr som då alltså inte reagerar på hysteres på framledningen utan på den externa systemframledningen.
Nej nej. Flödet är sannolikt betydligt högre på Laddsidan än Radsidan.Det är inte verifierat, men Picon på Radsidan går på ca 5w vill jag minnas. 25-40:an på laddsidan snurrar på full fart.
... efter 25 sidor så börjar jag mer o mer tycka att pumpar med inverterstyrda kompressorer och varvtalssstyrning på CP's är väl värda priset ... Jag lockas av idén att hela lösningen skall rymmas i en 60*60 modul, eftersom hus kostar 20 tkr/m2. Kanske kan man angripa det så här:1. Vad är det faktiska problemet?2. Vad är lösningen på det problemet?Min bild är mer o mer att en tank är till för att minska/dölja ett annat fel.../E
VP ORAKLET,vad är det för mått på tanken och var köper man den?
Problemet är fortfarande det tillgängliga flödet. Du får inte mer tillgängligt flöde med en inverter. Därför sysslar man med tankar, inte för att det kul.
Dadid...har du en luft/luftare eller har du eldat i någon spis eller liknande?Det kan jag se som en orsak till att dina loggbilder ser ut som dom gör.
Hmmm, vid en viss utetemp behöver huset 40 ºC i VBFRAM. Och pumpen levererar så mkt energi att VBRETUR värms till 40 ºC. Jag ser inte problemet Vi får se om min polett trillar ned snart...