0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
deltat över radiatorkretsen är inte så viktigt i ditt fall (säger jag helt utan vidare belägg). Då flödet över värmepumpen till största del sker över tanken i ditt fall. Din fördel är ju att du hipp som happ kan öka detta flöde utan att det påverkar dina radiatorer etc. Jag kollad din logg och tyckte inte det såg så farligt ut. Men om det stämmer som du säger.. att du ligger på 9-10 i delta över VÄRMEPUMPEN ja då tycker jag du ska öka hastigheten något så du kommer ner på 6-8 i delta. Över värmepumpen vill vi ha så högt flöde vi kan utan att processen får negativa konsekvenser. När detta sker är svårt att säga och skiljer sig säkert från fall till fall. Därför är ju ca 7 i delta en god höftning som anses vedertagen. Men en installatör kan säkert mäta fram och se att det går att öka farten ytterligare. Jag har fått OK från min installatör att ligga på 6 på varma sidan men då upplever jag att VV körningen blir lite sämre. så nu ligger jag på 7.
Hur gör du för att finjustera deltat över vp David? Jag kör på lägsta cp fart och har 8gr. Sätter jag till mittläget blir det 4...
... efter 25 sidor så börjar jag mer o mer tycka att pumpar med inverterstyrda kompressorer och varvtalssstyrning på CP's är väl värda priset ... Jag lockas av idén att hela lösningen skall rymmas i en 60*60 modul, eftersom hus kostar 20 tkr/m2. Kanske kan man angripa det så här:1. Vad är det faktiska problemet?2. Vad är lösningen på det problemet?Min bild är mer o mer att en tank är till för att minska/dölja ett annat fel.../E
Jag börjar skönja att jag nog måste sänka hysteresen också. Är lite förvånad att det inte finns några som helst anvisningar från leverantörerna (erfarenhet av Nibe och CZ) kring när och hur man kan tänkas använda styrdatorns olika parametrar. Några typfall finge gärna presenteras, alternativt en virtuell modell.Var skulle ni sätta de olika flyttbara givarna kopplade till SMOn?Fram, Retur, Panna (ej inkopplad idag)?Hur får man äst dunktion hos en tempgivare av Nibes typ instuckeni ett dykrör? Fyller man röret med värmeledningspasta eller lufttätar man bara dess mynning?/David
ok men du har en givare efter tanken som är kopplad till värmepumpens styrdator? Jag kan noll om nibe men det kan mycket väl vara så, som jag tror det är på thermia med buffertstyr, att du har GM beräkning på systemframledningen och hysteres/mjuka larm etc på värmepumpsframledningen. Har du någon display på styrdatorn kan du ju titta när den räknar ner gradminuter. Titta på dina värden och då får du svaret. Om den räknar ner, eller upp för den delen, exempelvis 5 grader efter en minut så är det bara och kolla vilket tempvärde som diffar 5 grader gentemot bör-värdet. Om du går in i toppen och problemen kvarstår kan det ju vara något med givarna. Att dom ger fel värden eller så.