0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Ni får väl förlåta mig men även jag har lite svårt att förstå hur returen från tanken kan bli kallare än den från elementen. All värme som försvinner i systemet ska väl försvinna i elementen och ledningarna och inte i tanken Är det nån som orkar med att förklara vad som händer så att även vi lite trögare fattar.
Vattnet från alla varma som heta returer blandas och man får ett medelvärde på returen, varierar retur tempen pga tex aktiva termostater får man en utjämning av kall och varm retur. Men att "summan" av returerna från elementen skulle bli högre än efter tanken förstår jag inte riktigt. Det är vart det "kalla" vattnet i tanken kommer ifrån som jag har lite svårt med.
Ok då förstår jag vad ni menar. Jag är nöjd bara det kallaste vattnet kommer från elementen och tanken "utjämnar". Och "otaliga" är lite äldre IVT anläggningar som löst på högtryck pga fel hastighet på CParna
Har just gått igenom hela tråden. Har säkert missförstått något och missat annat.En aspekt jag funderat på det senaste dygnet i val av hysteresens vidd eller storleken på integralen är att minska risken för HT-larm när det blir kallare ute. Flera som skrivit i ämnet, mig inkluderad har ännu ingen erfarenhet av ordentlig kyla i kombination med våra nyinstallerade anläggningar. Jag arbetar just nu för att få ner övertemperaturerna främst för att skapa goda förutsättningar att köra anläggningen när värmebehovet är stort.Då förmodar jag att övertemperaturer vore helt förödande./David