0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Om du har för högt startvärde för GM/integral så kommer troligen en punkt där tanken inte längre kyler returen utan i stället tvärt om. Det påverkar då hur mycket man laddar tanken men även rent tekniskt borde det, vilket diskussionen handlar om, påverka COP.
Japp Rickard Thumbsupen arbetstank som är kopplad med både VP-f och RAD-f i toppen, och högre flöde på RAD än på VP-kretsen har ingen större nytta av tankvolymen. framledningen kommer bara gå in och ut via tank-toppen, en liten del RAD-returvatten flödar in i tanken underifrån och flödet uppåt hindrar värmen att leta sig nedåt. Vid detta (vanliga) cenario är en konventionellt kopplad arbetstank bara marginellt bättre än en rörbit mellan tillopp och retur (fullt tillräckligt för att separera flödena). vill man få maximal nytta av tank-volymen bör man vid detta cenario ladda tanken så lågt ned som möjligt utan att det påverkar returtempen..
Det är mycket större risk att man har för hög kurva om tanken börjar värma returen.Det skall till en mycket duktig installatör, som gör återbesök flera gånger för att trimma/kontrollera funktionen, och/eller en intresserad anläggningsägare för att få till optimal drift vid installation av arbetstank.Jag får ståpäls när jag tänker på hur många anläggningar i vårt avlånga land som står på alldeles för hög kurva, och värmen i huset regleras med radiatortermostater, med dålig COP som följd.Men visst, ställer man upp startvärdet för mycket kan säkert även det värma returen i onödan, speciellt om man har hög uteffekt på värmepumpen och en liten volym på tanken.
Eller så gör man som Rinnan säger, men har koll på att man laddar tanken maximalt UTAN att den börjar värma genom att ställa upp startvärdet, det borde väl bli mer eller mindre samma effekt.Men kanske är det lite knepigare.
Smurfen, jag vet inte om du ord-märker eller är seriös för en gång skull. Men mig veterligen så finns det ingen tank, volym eller arbetstank, som inte får effekten att returen har en lägre temp än om tanken inte hade funnits där. Med en volymtank, så vitt jag förstår, är hela volymen tvingande, mens med en arbetstank får man inte ut hela volymen på samma sätt. I stället får man fördelen av att man separerar flödet över VP och Rad vilket gör att man får en flexibel miljö med avseende på variabla flöden på grund av exempelvis termostater eller helt enkelt att värmesystemet är för kasst för att palla med flödet som värmepumpen kräver. Du har säkert läst i trådarna att om man önskar överdimensionera är en tank en vettig investering, och i vissa fall en ofrånkomlig sådan. Huruvida detta är ekonomiskt försvarbart går knappt att räkna ut om man utgår från historik. Framtiden lär utvisa. Men oftast rör det sig om tankar hos den som investerar i stil med-slippa spets -slippa fundera över om värmepumpen råkar vara lite för stor-kunna köpa en stor värmepump som ska orka med framtida utbyggnad av huset -kunna ha en flexibel värmereglering i alla rum mha termostater -få kort total gångtid och hyfsat antal starter vilket borde borga för en längre gångtid Nackdelen är så klart-kräver mer utrymme -kräver en högre investering
Blev bara överraskad att tempen in till vp är lägre än radretur det blir den inte med knäpptank den typen av tank sänker inte returen den fördröjer bara att den stiger.