0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
deltat kan ju påverkas så till vida att man inte bara jobbar slutet mot en tank utan att man även har värmesystemet som påverkar. Det beror lite på hur flödena ser ut. Jag brukar notera att inledningsvis kyler tanken returen och sedan kommer en punkt där returen på tanken är högre än returen på radiatorerna. Beroende på hur GM för start är satt kommer detta scenario existera en kortare eller en längre tid. Oavsett vilket kommer tanken i samtliga fall tagit till sig en del värme vilket kommer göra att tiden till nästa start är längre än om tanken inte funnits. Likaså har gångtiden blivit längre än om tanken inte funnits. Och om man inte överdriver gångtiden under den fas då tanken har högre retur än radiatorn så finns det heller ingen anledning att antaga ett sämre COP.
det var just för att jag undrar hur du trimmar när du får tanken kallare än radretur samt hur du får lika cop med varmare uppblandad retur jag svarade men vill du eller inte kan svara så behöver du inte.
Det där är jag med på men David R skrev att inledningsvis så kylde tanken returen där hänger jag inte med.