0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
mitt delta över värmepumpen är 6-7k. Arbetstanken garanterar flödet. mitt delta över den totala radiatorkretsten skiter jag högaktningsfullt i det senare flödet är variabelt genom en tryckstyrd cirkulationspump och termostater på samtliga raidatorer utom 1st i pannrummet. Självklart har jag ändå strypt in varje radiator och bara på vissa ställen frångått ett rimligt standarddelta.
Jo men alltså det blir ju fel, tycker jag, som icke-röris.. Att det skiljer så pass i temp mellan framledning och systemframledning. Då tycker jag, när jag tänker i min ickerörisskalle, att man ska räkna på framledningen i stället för systemframledningen. Du kommer så klart få många fler starter men då kan du börja justera detta med integralen tills du hittar en nivå på värdena som du gillar. Men det kan du ju förvisso göra nu också. Du kan välja mellan vad du tycker är optimalt antal starter eller vad du tycker är optimal max-temp på framledningen, i förhållande till bör-värdet. Eller någonstans mitt i mellan. En sak jag funderat en del över är detta med hur lång tid det tar för maskinen att vara effektiv. Jag tycker det tar någon minut innan jag har ett hyfsat korrekt delta. Om vi utgår från att flödet över värmepumpen är konstant så måste ju det lägre inledande deltat vara det samma som lägre avgiven total effekt. Det skulle i så fall tala emot för korta körningar. eller rättare sagt; någonstans finns en optimal mix vad gäller hur många grader man tillåter sig gå över bör-värdet och hur många starter man får och hur korta körningar man får.
Jag kan inte bli klok på den typen av lösning. Vad är det som garanterar att tanken laddas överhuvudtaget? Vad är det som gör att inte returvatten sugs genom pumpen vid kompressorstopp? Jag ser en fördel med snabb respons på systemfram vid kompressorstart men annars mest en outnyttjad tank. Jag kan absolut ha helt fel men får inte ihop det. De optimala skulle väl kanske vara att tillåta ett litet litet flöde direkt till systemfram mha en stad eller så?
Ja det är en jättebra grej. Särskilt för hemmafixare. Köp tanken och sen bara att hänga på vilken VP du vill ThumbsupMen har man som DKT redan en fin extender så funkar det ju såklart med den också men då måste man ju kunna lite om hur den ska kopplas, det måste man inte med den nyutvecklade tanken.
ska vi gissa att optimalt ligger någonstans mellan -5 och -7 i integral och att du då fortfarande har under 20 starter per dygn och att framledningen kontra bör överensstämmer med deltat samt att gångtiderna håller sig kring 20 minuter vid 0 grader. och då pratar jag alltså utifrån hur din verklighet ser ut nu med nuvarande koppling etc och jag tar inte ställning i huruvida kopplingen är fel eller rätt.
För att du har för lite flöde, kanske har du kopplat extender fel? Hade du kopplat rätt så skulle det inte hänt. Din snabba fix blir att minska integral( högre värde)
Nej så enkelt är det. Finns flera saker som är annorlunda på den gentemot tex en UKV. Det är ingen vanlig acktank utan en flödesutjämnande produkt. Kan man detta med flöden och rördimensionering så är den onödig( man kan ju bygga allt själv) , men om man inte har koll på läget så är den bra. Dessutom är det enkelt, bara att ansluta där det står beskrivet.Tänk om haft den Purjo istället för en gammal VVB