0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nej precis.Inkopplingen borde inte vara så fel. Thermias extender går väl inte att koppla så fel. 2 tillopp i topp och två returer i långa rör från botten.
extendern ger vissa valmöjligheter vid inkopplingen. har du radiator-returen i botten på tanken eller i mitten?
Borde inte framledningsgivaren sitta i tanken ?
Varför tänker du?Jag satte den efter cirkpumpen för att det är den mest sanna framledningen för integralberäkning. Men givetvis skulle den reagera snabbare på kompressorgång om den satt i toppen på tanken.
Jag skulle nog testa att sätta ett T på radiatorreturen du har till 5:an och låtit värmepumpen ta returen härifrån också, för att sen ladda i rör 2.På detta vis bör Värmepumpen alltid få kallast möjiga retur, samtidigt som du släpper värmepumpens framledning halvägs ner i tanken. då får du värma övre halvan av tanken (omblandning) innan radiatorframledningen (givaren) stigit till den bryter....och samtidigt får du längre stopptid eftersom du ackumulerat mer energi som kretsen kan avge.
D.R : vi har skilda synpunkter på syftet med en arbetstank för mig är det helt fel att använda överdelen som en "bula" på framledningsröret och nederdelen som motsvarand på returen.....och sen kalla det arbetstank
Ok. Lite rådata för den som orkar engagera sig.Vid start:Ute 1Bör 29StartIntegral -10Systemframledning 26Buffertank(mitt på) 26Retur 25Tid till delta 7 gr 1min 20 sekIntegral minvärde innan vändning -32Gångtid 24min (ungefär varannan timme)Vid stoppSystemframledning 33Framledning 37Retur 30Bufferttank 34Verkar något konstigt? Vad gör att jag inte kan ha färre starter utan stopp på Hysteres.
Jag förstår inte exakt vad du menar. Men det kanske är avsiktligt? Några bulor har jag i alla fall inte. Vid aktiv VP drift tar huset det som huset behöver direkt från framledningen. Inte från tanken. Det som inte behövs går så klart ner i tanken. Körningen blir ju därav längre än om jag inte hade haft tanken. Då det totala flödet "alltid" är högre över VP.
Ja några konstigheter. Du säger att det tar 1 min 20 sek att komma till 7 grader delta (25 + 7 = 32. Bör 29). Då borde det vara omöjligt för din integral att gå ner till -32 från -10 med de värden du angivit. -32 från -10 är 22 gradminuter och om vi fortsätter på de värden du har vid start (26 i systemframledning) kontra bör på 29 så skulle det ta 5 minuter innan du visar ett värde lägre än -30. Var det inte du som hade t-rör på framledningen? Eller var det lars54? Anledningen att jag frågar är skillnaden i framledning och systemframledning. Optimalt vore väl att dessa visar samma värde? 33 i framledning med ett bör på 29 är ju jättefint. och ca 12 starter per dygn vid +1 ute är väl också fint. 37 grader, som den vanliga framledningen anger, är ju inte lika fint. Men om pumpen trilskas med att slå på hysteres och att detta sker på vanliga framledningen, när integralen räknas på systemframledningen, ja då är ju något knasigt. Dvs du kyler din framledning.
Jag menar att en arbetstank ger så mycket fler valmöjligheter än att bara användas som volymförstorare (bula på rören)Jag hänger inte med på ditt resonemang om att du alltid har högsta flöde över VP:n En fördel med arbetstank är ju att du kan ha högt flöde (lågt DeltaT) över radiatorkretsen...vilket ger högsta medeltemp på radiatorn (högsta avgivna effekt i förhållande till framledningstempen) samtidigt som du har lägre flöde över VP:n för att utnyttja kondensorn maximalt. Varför har du tvärt om
Det är det som är grejen. Deltat på 7 grader är ju mellan framledning/retur medan integralen räknar på systemfram och det tar mycket längre tid för den att börja klättra i temp. Därav rasar integralen även långt efter att kompressorn startat. Och det svarar väl på din fråga om jag har T-rör på framledning till systemfram. Nej, det har jag inte.Och vid färre starter tar det sån tid för integralen att komma ikapp efter det stora tappet att hysteresen bryter.