0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
vad har du för delta när du ökar cp?
Tja!Jag har trimmat in hela systemet så att jag har delta på VB = 8 (och KB = 3) utan termostater och körde så fram tills alldeles nyligen. Tempen i huset skiljer sig en del beroende på aktiviteter typ kalas osv(ingen innegivare), varje morgon är det ganska exakt lika. För att slippa att tempen stiger onödigt mycket har jag satt i termostater i ca hälften av rummen. Grundflödet är fortfarande strypt till delta 8 och det är perfekt balans i hela huset. Ställt termostaterna på cirka en halv grad mer än vi har(normalt kring 24 i hela huset) och termostaterna på 24,5. Min tanke är att inte rubba den intrimmade balansen eller sabba för VP'ns driftförutsättningar, men endå få en mindre 'övertemp' när det e mycket aktiviteter i huset. Har inte tänkt mig att spara energi med det, utan mer av bekvämlighetsskäl. Vi har rätt varmt så varje grad extra blir nästan svettigt... Behöver jag oroa mig för att det blir sämre på något sätt ?
jag har överdimensionerat men även om så inte var fallet är det ju väldigt få tillfällen som mitt hus har topp behov. Mina värmeavgivande ytor kan nog säkert fixa 16kw men det skulle inte bli en optimal drift.
Om David vill ha 40 grader och ligger 20 min under detta ( vi säger 30 grader hela tiden) och sedan 30 min över detta i 50 grader. Han har 4 i cop vid 40 han har 5 i cop vid 30 och han har 3 i cop vid 50. Dessa värden har jag lagt in i Coplands program,med den kompressorcykel som jag gissar att han har efter uppgifter jag sett här. Det var inte exakt 3 och 4 och 5 i cop, men nästan lite decimaler hit och dit bara. Cop gäller -cp.Rickard har ju förklarat att maskinen ligger kortare tid under bör eftersom den får ett bättre cop och ger lite mer knuff.Vilket är bäst här?? Jag gillar inte att ligga 20 min i en bra cykel och 30 min i en dålig. Inte om man kan förhindra det och det kan man. Värmeavgivande ytor är bra. Men om huset blev innan VP så ska det bli det efter också. Detta kan man fixa. Och allt som behövs för att fixa extremfall är en tank och en CP. Detta måste inte vara en klass A cp som är dyr, funkar med en vanlig med. Så då måste det inte bli så mkt dyrare, lite såklart men inte så mkt.Sedan så blir det ju enklare att täta ut maskinen om vi har de av tillverkaren föreskrivna flödena, tyvärr ser man bara detta om man har ett manometerställ. Jag försökte undvika den diskussionen eftersom det blir ett sånt hallå jämt när diskussionerna kommer igång. Och som ni kanske kommer ihåg så ligger en del lite halvrisigt till Hur som helst. God Jul på er och kör försiktigt i trafiken så vi kan gnabbas vidare efter jul också tomte::
Då har du ett deltaT på 9,5°.[/qu ???Förstår ej hur du räknar ut det. jag har ett vbDelta på 6gr (optimuminställt pga mitt ettrörssystem)
Här kommer forumet in, vi kan tillsammans hjälpa folk att vara mer pålästa så att de kan fatta besluten själva...