0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
ThumbsupMen när man har raddar och 24 inne blir man svettig av att se COP mätaren knalla under 3:an från 0 grader och neråt
Nej det var nog fel uttryckt av mig. Vänjer man sig med en viss innetemp är det ett steg bakåt att sänka den. Mao ingen förbättring.Vad jag egentligen menade var väl att kunna bibehålla innetempen, men att göra detta med sänt temp på pannans varma sida. För min del skulle några värmegolv vara välkommet, bättre fönster och kanske bättre isolering än vad jag har nu.Jag får ta en sak i taget
Den här tråden gled ifrån ursprungsfrågan en aning, och istället har jag ju fått hjälp att analysera och optimera min egen anläggning som jag tror är allt annat än väl injusterad.Jag fick hjälp att hitta en bra inställning på GM och på köldbärarpumpens fart. Jag har under tiden för detta blundat för den varma sidans brister då det känns roligt att kunna märka en specifik åtgärds resultat.Nu kom det lite annat emellan så jag har släppt detta lite, men igår kollade jag på min varma sida, och ett diff som rekomenderas på runt 7º har jag inte. Mitt radiatorvatten är kanske 3- 3,5º kallare när det återkommer till pumpen mot när det lämnar densamma.Jag satte igår ned VBCP från steg 3 till steg 2 (Vid den vänstra pilen i diagrammet) och idag sänkte jag ännu ett steg (Vid den högra pilen).Jag tyckte inte att tillräcklig sänkning erhölls vid första åtgärden, diffen ser ut att vara typ 4-4,5º, men jag hoppas nu att få ett bra utfall av min andra justering.Varför har jag så svårt för att bli av med värme i mina radiatorer, jag upplever inte att de är färre eller mindre till storlek än vad man kan se i andra hus?Kan det vara att de har många lager gammal färg på sig, eller är det vanligt att det är så här?