0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
När det gäller bergvärme har de flesta insett att man har nytta av så hög förångningstemperatur som möjligt. Ingen gillar för korta borrhål.När det gäller frånluft så har man tydligen någon form av trollerimaskin eftersom grundregeln inte gäller längre?
Eftersom jag håller på med värme i mitt yrkesliv så har jag sett det mesta, och blir inte förvånad längre. Mycket av det som presenteras som nyheter idag provade man i början på 80-talet, ser inte bättre förutsättningar i dag för det än då. Spirorören i backen, har sett det i verkligheten och sett både för och nackdelar.
Det jag nu skriver om gäller villor och ingenting annat.Om man ser frånluften som en viss mängd energi och jag kan hitta den mängden på ett enklare billigare sätt på annat håll fattar jag inte vitsen med att krångla till det. Om jag jämför ett hus med ren frånluft och tillluft genom fönster/eller Fresshventiler med ett hus där man har både mekanisk till och frånluft genom kanal system är fakta att huset med bara mekanisk frånluft drar mindre energi med identiska frånluftsvärmepumpar. Det finns stora områden byggda med båda systemen så det är lätt att dra slutsatser. Och min slutsats är att mekanisk tillluft inte är något att satsa på.Att ta in tilluft genom "spirorör" ger möjlighet till lite svalka ett tag på sommaren, kallare inluft en del av året, varmare tilluft en del av året. Är det säkerställt att det blir plus i slutändan.Givitvis finns det hur många varianter som helst som man kan leka med men i många äts eventuella energivinster upp av extra drivenergi till fläktar, cirkpumpar etc. + i en del fall lösningar som inte är ekonomiskt genomförbara för de som skall köpa paketet.Tycker att det är kul att se olika lösningar men ibland undrar man. Svarar jag på något är det baserat på min egen erfarenhet.