0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du kan skicka privat PM här tror jag men det bästa är väl att diskutera öppet så andra får kolla, jag har t.ex. ingen erfarenhet av golvvärme i samband med IVT480.Såg att du funderat på hur du ska göra med termostater i kombination med den elektroniska regleringen i 480 och det är ett komplext kapitel som du gör bäst i att testa dig fram med när du väl flyttat in i huset, generellt kan jag säga att IVT480 kräver en god kontinuerlig cirkulation i systemet där returen ska vara tillräckligt nedkyld för att pumpen inte ska börja krångla och jag tror du kan ta som riktmärke att minst tre radiatorer alltid är fullt öppna dvs med borttagna eller helt öppna termostatventiler. Två räcker om det är ett stort värmebehov som vintertid.Välj då såna utrymmen som inte får så mycket värme från din alternativa uppvärmning, ta gärna bort termostaterna där så ventilerna är helt öppna.Du kan inte ha olika reglerkurvor i olika utrymmen, kurvan är det den är inställd på och är egentligen mer beroende av husets isolering och klimatet där det står än din alternativa uppvärmning, kurva tre eller fyra att börja med kanske, inte kritiskt alls.Jag tittar in ibland men du har redan fått bra förklaringar av andra.mvh
Når du skriver at returen skal vara tilräckligt nedkylt så blir det lite for teknisk for en novise som jeg, hva mener du her?Untagen en igensatt gammel kobling, hva mer er det som kan gi dårlig cirkulation? Og hvordan sørger man får at det kontinuerlig er god cirkulation? En jevn temperatur?Jeg funderer også hvorfor man skal ta bort termostatene og la ventilene stå åpne? Pr i dag er det vel 6 stk termostater i huset som sitter på bad 1 og 2, vaskerum, kjøkken samt vardagsrum/entre (2 stycken). Kjøkken og vaskerum er vel då utrymmen som ikke får varme fra alternativ uppvarming, bør jeg ta bort termostatene her?