0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jaha. Då har man upplevt 45-min avfrostningarna. Kul med det här vädret. Har för mig jag läst någonstans i det här forat om att flytta avluftsgivaren något. Någon som vet vad jag menar, hittar inte tråden. Sen läste jag om Apans problem med eventuellt trasig avluftsgivare.Ni som kör med 110m3/h i luftflöde, får ni förångningsbegränsing när pumpen jobbar? Eller beror det kanske på annat? Noterade att pumpen tillåts jobba upp till 120Hz idag när det var -8 ºC, framledning låg på 33 ºC och vattnet cirkulerade med dT på ca 5.5 ºC. Vid mildare väder och lägre framledn. och framförallt lägre dT får jag förångningsbegränsning runt 88Hz. Luftflödet ligger på ca 165m3/h. Normalt?
Här skriver ontop hur han har gjort i näst sista inlägget, inget jag vågar mig på dock: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=44419.msg448936#msg448936Jag undrar också om förångningsbegränsning. Vad jag har förstått så blir det en förångningsbegränsning när 750:n inte får tillräckligt med luft men 165m3/h är ju mycket?
Frugan var hemma en sväng precis och rapporterade att pumpen går på 106Hz, 162m3/h, ingen begränsning. Förångare och avluft på ca -15 ºC. Framledningstemp på 35.4 ºC. Ingen el.
Vilken fläkthastighet kör du på då?
Noterade en skillnad mellan 1237 och 1770, under avfrostningen med 1770 drar pumpen ner frekvensen på värmebärarpumpen till noll. Detta leder till att elpatronen inte går lika mycket men samtidigt att det saknas värme i huset. Upplever att 1770 avfrostar länge mindre frekvent men att det samtidigt krävs ett snäpp till på kurvförskjutningen. Har också upplevt problemet med att kompressorn inte startat alls, inte kull när ungarna badat och det är minus 10 ute.
Nej vad tråkigt Jag har också varit med om att kompressorn inte startat efter avfrostning. Jag stod och kollade hur lång tid avfrostningen skulle ta och efter ca 2750 sek nollställdes sekundrarna och då brukar kompressorn dra igång men inte denna gång, då var gradminuterna på -950 och tillsatsen inställd på -1000. Helt klart ett fel som NIBE snarast borde fixa till. Om du kontaktar NIBE så meddela gärna vad de svarar.
Ja ni, är också påväg att skicka elfakturan till nibe... Ett tips till alla är att ALLTID ha loggning igång, dvs jacka in en USB i maskinen så har ni all data närsomhelst.Och mina loggar BEKRÄFTAR ovanstående, dvs att kompressorn ej alltid går igång efter en superlång avfrostningssession fast behov finns.Hur i h-vette kan de uppdatera sin mjukara till det sämre?? Och hur får jag en 1237a? Ngn som kan skicka?