0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HejFläkthastigeten står på 75% och alla don är inställda enligt flöden från ritning. Serviceinfo visar värde på lufthastighetssensor (BS1) till 174... Enligt Nibe support måste denna vara minst 110 ?? Jag är dock osäker på vad dessa värden betyder...Verkar ovan vara rimliga värden?
BS1 visar luftflödet genom pumpen i kubikmeter per timme. Luftflöden enligt ritning är säkert angivna i liter per sekund. Det är bara att multiplicera med 3.6 för att få m3/h. Kolla min tråd "Nibe F750 förstör vår nattsömn" för några tips om vad man ska tänka på om man sänker fläkten en aning på vintern. F750 verkar vilja ha minst 110 m3/h för att fungera effektivt, så det ska man väl inte gå under, men jag har sedan en vecka sänkt antalet omsättningar från 0,5 till 0,3 nattetid och till ca 0,4 dagtid utan bekymmer. Håller på och justerar in golvvärmen och har väldigt varmt i huset. Framledningstempen ligger på ca 30-31 grader vid 2-4 grader utomhus. Har ni kallt eller vad?
Tyvärr presenteras det gärna fantasisiffror både av Nibe men även av användare på olika forum. Med 150 m2 i 1½ plan med golvvärme endast i nedanvåning, kamin som används friskt och det faktum att man kan acceptera lite lägre temperatur på våning två när inte kaminen är igång så kan säkert pumpen komma upp i mer än 34°C.
Vi kör vår pump på 30% vilket ger ca 110kbm/h, och fläktsynk på 8%, med skönt klimat inne, luftfuktighet på 40-50%, dagtid när solen lyser stänger alla golvvärmeslingor, och pumpen ligger och kör fläkten på 8%, annars var förra vintern under inkörning, inte alls kul med många långa vinterdagar med fläkten på 65%, rasade in massor av kalluft och kändes svalt inomhus trots 21 gr på termometern.Sen med golvvärme krävs lägre framledning än med radiator, men avkylningen kanske är större med golvvärme?