Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med Nibe F750 ?  (läst 97183 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med Nibe F750 ?
« Svar #15 skrivet: 17 oktober 2011, 20:23:47 »
Cop 3 är väl ganska ok, och lagom ventilationsflöde, men får kolla fuktigheten inomhus, och kanske öka vid vissa fuktiga tillfällen, när tvätt hängs och mycket dusch och bad och disk.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Problem med Nibe F750 ?
« Svar #16 skrivet: 17 oktober 2011, 20:33:48 »
Vi får skaffa luftfuktare. Ligger på 28-33% Rh. Det svider i halsen o ögonen.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med Nibe F750 ?
« Svar #17 skrivet: 17 oktober 2011, 20:37:28 »
Svider i hals och ögon? Menar du att det är för torrt?  Vi ligger enligt vÃ¥r svindyra Rusta Hygrometer pÃ¥ 40-55%, vet inte vad som är "bra"? Och normer och godkänt?

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Problem med Nibe F750 ?
« Svar #18 skrivet: 17 oktober 2011, 20:49:57 »
Godkänt? Vet ej. Men 45-55 tycker våra slämhinnor om.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Banarne

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
SV: Problem med Nibe F750 ?
« Svar #19 skrivet: 17 oktober 2011, 21:21:50 »
Hur ställer du in den? Justerar flödet på golvvärmeslingorna? Har inte ändrat nån inställning på golvvärmeslingorna sen huset besiktades, om jag drar ut kontakten till golvvärmecentralen så öppnar alla motorer, och känns som att det är ganska lika varmt i alla rummen, men du får de arbeta mer när pelletskaminen kommer att brinna lite i vinter, vi har vid 5gr utetemp 24gr på framledningen.
Exakt. Jag håller koll på temperaturen i de olika rummen och justerar tills jag fått jämn temp i hela huset. Springer runt som lasermannen i huset med min IR-termometer och pekar på alla ytor jag kan hitta, he he. Mest golvet dock. I och med att jag sänkt fläkten så dras inte varmluften ut lika snabbt längre. Därmer kan jag sänka framledningstempen ett snäpp. Har haft det riktigt varmt i huset den senaste veckan. Lite för varmt faktiskt, men nu börjar det kännas bra igen. Det skiljer nu bara 1.5 grader mellan varmaste och kallaste bostadsrum. Lite varmare i badrummen. Luftfuktighet 40-45 f n. Fler tips om injustering golvvärme här: http://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/133855-injustering-golvvarme.html

Utloggad Lars-Fredrik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Problem med Nibe F750 ?
« Svar #20 skrivet: 17 oktober 2011, 22:39:31 »
Vi hade 32 grader på framledningen (börvärde var dock högre vilket snabbt leder till -699 gradminuter) vid -1°C ute och 21° inne häromdagen. Detta gäller dock bara om temperaturen är så låg (utomhus) under ett par timmar på morgonkvisten, håller temperaturen i sig vid denna nivå krävs elpatron hos oss för att hålla 21 grader inne.

VV håller 52°C.

Vad har ni för temperatur (medeltemp) för att eltillskott skall gå på? 5 gr? Använder ni 24h för att beräkna medeltemp eller ett kortare interval?

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med Nibe F750 ?
« Svar #21 skrivet: 18 oktober 2011, 17:13:33 »
Jag har denna ställt denna på 0, alltså så den beräknar medelvärdet på momentant, men vet inte direkt vad skillnaden är?

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Problem med Nibe F750 ?
« Svar #22 skrivet: 18 oktober 2011, 17:34:37 »
Hittade fläktsynk under5.199. Verkar perfekt! Som normaldrift har jag 33% på fläkten. När kompressorn stoppar, går fläkten till hastighet 2. Och där lade jag 8%!
Superb funktion!
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Lars-Fredrik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Problem med Nibe F750 ?
« Svar #23 skrivet: 18 oktober 2011, 18:25:29 »
Hittade fläktsynk under5.199. Verkar perfekt! Som normaldrift har jag 33% på fläkten. När kompressorn stoppar, går fläkten till hastighet 2. Och där lade jag 8%!
Superb funktion!

Kan någon förklara lite närmare för en okunnig hur denna funktion fungerar och hur man skall tänka/pröva?

Utloggad Lars-Fredrik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Problem med Nibe F750 ?
« Svar #24 skrivet: 18 oktober 2011, 18:30:31 »
Har en annan fråga som kanske kan vara en källa till problemet med för litet dT (eller?)...

Slingorna på övervåningen skall ha en cirkulation på 765 l/h med en tryckförlust på 10,7 kPa och på bottenvåningen en cirkulation på 821 l/h med en tryckförlust på 10 kPa... Den cirkulationspump som sitter i F750 klarar enligt diagram 0,4 l/s vid 20 kPa = 1440 l/h... redan där är det mindre än de 1586 l/h som systemet skall ha.

Nu till frågan... antar att det även sker en tryckförlust pga att det är ett tvåvåningshus och således klarar förmodligen cirkulationspumpen mindre än 0,4 l/s... någon som vet vilken tryckförlust man skall räkna med?

Finns en kraftiga cirkulationspump att sätta i F750?

Utloggad Lars-Fredrik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Problem med Nibe F750 ?
« Svar #25 skrivet: 18 oktober 2011, 19:21:06 »
Vårt hus är ett tvåplanshus, 100+100m2, (allt i lättbetong/eps), vattenburen golvvärme upp och nere... vårt deltaT, dT är på ca 2-3 gr. Bör inte detta vara större? Vad kan det bero på? Vad har ni andra för dT och vilken typ av värme/golv/hus har ni?

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Problem med Nibe F750 ?
« Svar #26 skrivet: 18 oktober 2011, 19:39:11 »
Har en annan fråga som kanske kan vara en källa till problemet med för litet dT (eller?)...

Slingorna på övervåningen skall ha en cirkulation på 765 l/h med en tryckförlust på 10,7 kPa och på bottenvåningen en cirkulation på 821 l/h med en tryckförlust på 10 kPa... Den cirkulationspump som sitter i F750 klarar enligt diagram 0,4 l/s vid 20 kPa = 1440 l/h... redan där är det mindre än de 1586 l/h som systemet skall ha.

Nu till frågan... antar att det även sker en tryckförlust pga att det är ett tvåvåningshus och således klarar förmodligen cirkulationspumpen mindre än 0,4 l/s... någon som vet vilken tryckförlust man skall räkna med?

Finns en kraftiga cirkulationspump att sätta i F750?

Får du en tryckförlust som inte pumpen klarar så ja, du kan byta cirkpump.

Däremot spelar inte höjden så stor roll eftersom när du väl pumpat upp vattnet måste det rinna ner igen vilket drar med sig vatten upp igen, ett nollsummespel alltså.

Det som inverkar på storlek på pumpen är alltså flödes motståndet i system och inte så mycket höjden.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Lars-Fredrik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Problem med Nibe F750 ?
« Svar #27 skrivet: 18 oktober 2011, 19:43:26 »
Får du en tryckförlust som inte pumpen klarar så ja, du kan byta cirkpump.

Däremot spelar inte höjden så stor roll eftersom när du väl pumpat upp vattnet måste det rinna ner igen vilket drar med sig vatten upp igen, ett nollsummespel alltså.

Det som inverkar på storlek på pumpen är alltså flödes motståndet i system och inte så mycket höjden.

Efter att jag skrev inlägget såg jag att 1m i höjd motsvarar ca 10 kPa... men man kan kanske inte räkna på detta sätt? Dvs 2,5 m i takhöjd nere totalt inkl bjälklag + ca 20 kPa tryckförlust i system => 2,5 * 10 + 20 = 45 kPa ??

Om man har en pump som inte räcker till leder det till att dT blir lägre eller hur märker man detta?

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Problem med Nibe F750 ?
« Svar #28 skrivet: 18 oktober 2011, 19:58:38 »
Flödet sjunker, delta stiger.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Lars-Fredrik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Problem med Nibe F750 ?
« Svar #29 skrivet: 18 oktober 2011, 20:19:28 »
Flödet sjunker, delta stiger.

Låter vettigt... men vad händer egentligen om cirkulationspumpen levererar mycket mindre flöde än de 1586 l/h jag ska ha? Om jag drar ner cikrulationspumpen så kanske delta stiger men då levererar den ej det flöde den ska...

Finns det andra orsaker till mitt låga delta?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!