0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=ollade&source=web&cd=8&ved=0CFkQFjAH&url=http%3A%2F%2Fsverigesradio.se%2Fsida%2Fartikel.aspx%3Fprogramid%3D3130%26artikel%3D4898753&ei=VZMUT7y3GoKJ4gTj4cjyAw&usg=AFQjCNEPIIT_pxZKJ8jJQwSo0l0iKjcVSQ&sig2=V9vuRWCRCKf9zi0P4rG9zgTokJan får se till att han brallorna uppe när han är i närheten av sin "personal heatpump"
Förlåt, kunde inte låta bli.
Jaha det verkar som jag också har samma problem med avfrostningarna, iaf. de senaste dagarna. Avfrostning tar uppåt 3400 sek vilket är nästan en timme vilket gör att den bara blåser ut varmluft. Gradminuterna sjunker till insatsen går in sen påbörjas samma process igen, känns inte särskilt ekonomiskt, dessutom händer det fast det är plusgrader ute och en luftfuktighet inne på 31%.Jag hörde att förångaren behövde nå en viss temp inom en viss tid annars läggs ytterligare tid på, nån som vet vad som gäller? Jag KOLLADE på displayen och det tog 715 sek att nå en temp på 10 grader på förångaren.
Dryga 45 minuters avfrostningar 3 ggr per dygn
Är detta verkligen så tokigt? Tycker inte det låter farligt. Min Comfortzone avfrostar en gång i timmen under ungefär 10 minuter varje gång. Det ger total avfrostningstid 240 min per dygn.I ditt fall endast 135 minuter....mvh
Givetvis avfrostar min pump ca 15 minuter en gång per timme (som alla andra 750:isar). MEN emellanåt (2-3 ggr / dygn) är dessa avfrostningar 45 minuter långa. Och är helt onödiga, vilket denna tråd har visat tidigare. Andra mindre irritationer jag hittat;Ibland händer det att inte kompressorn startar efter dessa 45 minuter fastän GM är långt över -1000. Och går på tillsatsen istället . Och ibland kör kompressorn t ex på 35 Hz av ngn anledning (max tillåten 95Hz) fastän gradminuterna är -1000 och låter tillsatsen jobba istället. Dessa data får man enkelt genom att logga till en USB-sticka.Har rengjort filtret mer än ofta och kan bara säga att med version 1770 blev avfrostnings-sessionerna bara värre.
Kör 1770 och har +21 grader inomhus. Med minus 5 ute, 33% fläkt (ca 110m3) tar det knappt 1000 sek med avfrostning. Gradminuter ligger på 700-799 men patrongen kommer inte in. Jag är nöjd.
Vad kul att höra. Du måste ha micklat med tillslag av tillsats då den default är inställd på -700.Lite skillnad tror jag det också är på Skåne och Norrbotten.. Har kört med värmekurva 8, men gått ner till 7 och senast igår när det var -15 gick jag ner till 6:an, pga tillsats på 3,5KW men inne var det +24 (eldade i kaminen) - och har inställd temp på 22. Pumpen verkar skita i hur varmt det faktiskt är inne i huset (gm tickar på som fasiken) och går slaviskt på framledningstemp. Så tips är att sänka värmekurva om man samtidigt eldar och höja om ej.Har dock inte lekt med fläktsynken än och den är väl inställd på 58% från fabrik.