Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Låg fl.temp Nibe 750
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
2
[
3
]
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Låg fl.temp Nibe 750 (läst 16314 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
ontop
Expert på värmepump
Antal inlägg: 236
Karma +0/-0
ontop
SV: Låg fl.temp Nibe 750
«
Svar #30 skrivet:
21 januari 2012, 13:25:00 »
Citera
Fenomenet är tyvärr välkänt. Den hade startat så småningom även om min sällan går över 3000 s. Anledningen är att avluftsgivaren ej uppnått börvärdet i tid och då adderas 30 min på avfrostningstiden. Jag har vid ett par tillfällen noterat att avfrostningen avslutats men att kompressorn ej startat trots värmebehov, verkar dock bara inträffa om behov av både värme och varmvattenproduktion finns. Kompressorn startar då när produktionen växlar, vilket kan ta ytterligare 20 min...
Loggat
h.lage
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 93
Karma +0/-0
h.lage
«
Svar #31 skrivet:
21 januari 2012, 17:16:22 »
Citera
Aha, tack för informationen. Detta borde de kunna fixa med en mjukvaruuppgradering?
Loggat
Nibe 750 i Smålandsvillan Kalmar med radiatorer. 96m2 på nedervåning, oinredd övervåning.
Inställd temp: 20 C, vatten ekonomi= 45 C, Inomhusgivare 3,5 i faktor, Fläkthastighet 55%
Lufthastighetssensor (BS1) ca 145 m3/h, Värmekurva 7+1
ontop
Expert på värmepump
Karma +0/-0
ontop
«
Svar #32 skrivet:
21 januari 2012, 19:14:19 »
Citera
Det kan man tycka men efter tröstlösa diskussioner med Nibe där deras hållpunkt är att produkten måste vara anpassad för alla typer av klimat har jag gett upp. För oss som bor i fuktiga Skåne är detta dock ett problem. Jag har flyttat avluftsgivaren och på så sätt nästan eliminerat problemet.
«
Senast ändrad: 21 januari 2012, 19:20:08 av ontop
»
Loggat
h.lage
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
h.lage
«
Svar #33 skrivet:
22 januari 2012, 10:34:01 »
Citera
Vad trist, de borde ju kunna lägga in så att man fick välja mellan olika tider som krävs för att nå upp till börvärdet för olika regioner. Jag bor på Öland vilket också är fuktigt. Vart sitter avluftsgivaren, vid utblåset och vart flyttade du den?
Loggat
Nibe 750 i Smålandsvillan Kalmar med radiatorer. 96m2 på nedervåning, oinredd övervåning.
Inställd temp: 20 C, vatten ekonomi= 45 C, Inomhusgivare 3,5 i faktor, Fläkthastighet 55%
ontop
Expert på värmepump
Karma +0/-0
ontop
«
Svar #34 skrivet:
22 januari 2012, 13:04:19 »
Citera
Den ligger i kondensvatten/is under förångaren, kolla installationsmanualen. Jag flyttade den längre in i röret den sitter monterad i. Det krävdes dock ett endoskop för att kunna kontrollera placeringen. Eftersom jag fortfarande upplever de långa avfrostningarna hade jag tänkt flytta den högre upp längre ifrån kondensvattnet men det har inte blivit gjort ännu.
Loggat
h.lage
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
h.lage
«
Svar #35 skrivet:
22 januari 2012, 16:48:56 »
Citera
Vid avfrostning, vilken temperatur ska avluftgivaren nå och inom vilken tid för att avfrostningen inte ska fortsätta ytterligare 30 min?
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
2
[
3
]
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Låg fl.temp Nibe 750
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1063
dolda: 0
användare: 4
Användare online
:
Fredda79
Börje__
slutsteg
rocas
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info