0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
att montera en värmekabel
Vad har du fläkten på för %? Förångningsbegränsning kommer när den får för lite luft, därför avluften är så kall, går inte långt mellan avfrostningarna då, samt att varje avfrostning för oss tar 30-40min.! Skandal Nibe..Men hur kan kompressorn varva så i redan 8.7gr utetemp? Jättehus?Vad detta med flödesinställningar? Har ställt den på rad + golvärme, delta t blir väl vad det blir? Eller?
Borde man räkna på, det kanske är mycket bättre ekonomi än att vädra ut all varm inneluftVad drar en värme kabel om man gör en sådan slinga som bara kopplas in under avfrostning?mvh
Om du har fläkten på 75% men ändå bara når 160 m3/h. Är inte det lite lite med tanke på fläkthastigheten?Du kan nog inte ens komma upp till normen som är 250 för ditt hus med fläkt på 100%.Är dina frånluftsventiler strypta/stängda för mycket? Får fläkten jobba för tungt? För lite tilluft?mvh
Varierar mellan 160 och 180 beroende på när man senast gjorde rent filtret. Frånluftsventilerna är inställda med flödesmätare enligt ventritning. Om fläkten får jobba för hårt eller får för lite luft vet jag inte, om jag förstod NIBE rätt räcker 110?Vi provade att köra fläkten på 65% då vi ställde in flödena men fick då lite för lite på ett eller två ställen och ställde därför in dem vid 75% fläkt.
Hur kan du säga att normen är 250? Det beror givetvis på volym, vad rummen används till etc
Jo jag vet, normen bryr sig inte om takhöjden och jag antog att hela huset på 200 m2 var "normalbebott". I sådana fall säger normen att 250 är rätt. Men det har vi ju konstaterat blir för mycket på vintern.Det jag reagerade på var att Lars-Fredrik hade fläkten på 75% och samtidigt bara kom upp i 160 (nu korrigerat till kanske 180). Om fläkten ställs på 100% tror jag inte att han når 250. Eller?Jag låg nämligen själv på 214 enligt norm med min CE50:a fläkt inställd på 46% (kanske olika fläktar men ändå)
Normventilation med ett flöde på 0,35l/s per m2 enligt Boverkets byggregler (BBR )
Hittar ingen fakta om hur stort ventflöde Nibe 750 har som Max..
Ahh sorry, råkade skarva 2 decimaler..