0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej en fråga till er som har fläktsynk under 5.199 vilken display version har ni då?
Undrar om inte den här trådens sista postning kan vara en ledtråd till vad som kan vara fel:http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=40412.msg380550#msg380550Dvs prova sänk cirkulationspumpens hastighet.Kolla också sid 36 i Installatörshandboken, där står det om cirkpumpen, och om att det är viktigt att ställa in dT vid DUT i meny 5.1.14. dT för DUT borde du se i någon ritning/projektering för golvvärmen där tempen och returtempen står angivna för den maximala effekten golven ger (vid DUT).
1. I mina ritningar över golvslingorna finns bara rörlängder, strypning, tryckförlust, avgiven effekt totalt sett... ser inget dT/temp/returtemp... Vad är ett normal värde vid DUT (default DUT är -18 gr)??2. I mina inställningar över flöde finns bara inställt att det är "golvvärme" och DUT -18 gr.... hur stort dT innebär "golvvärme" i detta fall?3. Mina golvvslingor skall maximalt ha ett flöde på 1586 l/h => 0,44 l/s vid en tryckförlust på 20 kPa. Enligt grundfos klarar pumpen (Grundfos Alpha2L 15-60 ES) som sitter i min F750 2700 l/h i läge 3 och 1950 l/h i läge 2 vid 20 kPa tryckförlust... Matningsrör och en andra våning gör att man enligt vissa skall räkna ca 5 kPa dvs 25 kPa totalt => 2400 l/h i läge 3 och 1450 l/h i läge 2.... FRÅGAN: Räcker det att räkna med en tryckförlust på 25 kPa (2 våningar, matning etc samt system med en förlust på 20 kPa) och isåfall skall jag köra i läge 2 (där man nästa når maximalt flöde)?
1. Kollade mitt sånt där papper. Där står "Systemtemp: 42.0 / 35.6" och det tolkar jag som att mitt delta är 6.6 grader i det fallet. Du kan ju ta något liknande om du inte hittar motsvarande på dina papper.2. På sid 57 (enligt numreringen i sidfoten) I Installatörshandboken står det om menyn 5.1.14 "Flödesinst klimatsystem". Jag tror du måste aktivera en "Egen Inställning" i den menyn för att få ställa in dT manuellt.3. Jag kan inte nog om flöden och sånt för att svara på din fråga. Men som någon sa tidigare; om pumpen går för sakta så borde väl deltat öka... Så jag tror mer på att det är in inställning än att pumpen går för sakta:.F750 tycks ha 2 pumpar som samverkar för värmebäraren (sid 36 i manualen):En med manuell knapp: "Jämför värmeprojekteringen med tillgänglig kapacitet för värmebärarpump 2 (GP6) och ställ in lägsta möjliga pumphastighet"En annan pump: "Det är även viktigt att du ställer in rätt temperaturdifferens på värmebärarpumpen (GP1). Detta görs i meny 5.1.14."
Har ingen 750 så jag har inte gjort några inställningar alls. Blev bara så nyfiken på hur de fungerar så jag blev tvungen att lägga mig i den här tråden. Men prova ändra till 6-7 grader och se vad som händer. Är också nyfiken på vad din avluftstemperatur är när kompressorn går som jag skrev tidigare. Om avluftstempen inte är kall nog så går inte kompressorn för fullt... Jämfört temp vid varmvattenproduktion och värmeproduktion.