0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har kopplat så att jag matar min värmepumps utomhusdel inifrån huset via min gamla elvärmecentral.Och sedan matas inomhusdelen via kabel(4G1,5) från utomhusdelen.Se bifogade bilder://Andreas
Hej Andreas. Bra med tak när man inte är där hela tiden. Får väl bygga något liknande själv.Fick upp min värmepump i måndags och nu återstår bara matningen av elen som min far fixar till helgen.Självklart var det ingen kabel med fast kontakt, som någon påpekade, så nu kan jag koppla den hur jag vill utan att klippa något. Mycke tjöt om ingenting.En ny fråga angående pureair-funktionen. Är det något man kan ha på hela tiden? Är den bra? Hur mycket extra drar den om man har på den? Finns det några nackdelar?Mvh Magnus.
Hej Andreas! Ja visst kan man kanske uppleva eller ivf tro att vissa av de här många extrafinesserna som brukar finnas på luftvärmepumparna som bl.a purefiltret i det här fallet skulle ha något att göra med att du har blivit av med sommarstugelukten, men det tror inte jag ivf. Jag tror att orsaken till att du har blivit av med lukten är att du värmer upp stugan med pumpen till ca +13 ºC i innetemp, och det här med att du kör med purefiltet gör varken till eller från i det här fallet med luktens vara eller inte vara enligt min uppfattning.Sommarstugelukt uppkommer som regel alltid i olika mån när man har en innetemp på ca +10 ºC eller lägre i husen, och vill man ha bort den här lukten så behöver man ligga på en innetemp på minst ca +11-12 ºC ivf.Så ett litet tips kan vara att du kan testa lite med att stänga av puredriften på pumpen och plocka ur det här purefiltret helt från innerdelen och kör utan detta, du kommer att få ett klart mkt bättre luftflöde inkl värmespridning från pumpinnerdelen samtidigt som du kanske säkert förbättrar Copvärdet med några 10:ondelar. När det gäller luftflödet och värmespridningen från innerdelen så ökar den säkert med närmare ca 1/2 fläkthastighet ytterligare ifh till inställd hastighet med borttaget purefilter ifh till när filtret sitter på plats i innerdelen. Mvh Raffen.