0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
ojdå, verkar ensam som anser att om jag har 10kg blötved som är -10 grader, tar in den o låter den torka så det avger den fukten till luften utan att det blir kallare inne förutom den energi som måste till för att få veden från -10till +20. Nu antar vi att det är vinter o minus ute. För ingen tar väl in ved på sommaren?
Hej13,6 kg nu. Det har alltså försvunnit 1,5 liter vatten ur veden på en vecka inomhus. Veden har förlorat ca 10% av sin ursprungliga vikt. Jag ska ta och väga korgen om ytterligare en vecka, snart borde kurvan "plana ut" tycker jag.Nej, där håller jag inte med. Samma sak gäller hur kroppen reglerar sin temperatur genom svettning. Kroppen avsöndrar svett(vatten) som avdunstar på huden och därigenom kyler huden. Hänger man tvätt inomhus så har det en kylande verkan på inomhusluften.MVH/Gano
Torkning under 100 ºC är avdunstning, inte förångning. Tror man på följande; http://www-vaxten.slu.se/atmosfaren/avdunstning.htm så kostar det faktiskt mer att torka veden vid avdunstning än att låta vattnet förångas vid förbränning, 53w för varje liter om jag räknat rätt. Vattnet innehåller ju även syre, vilket borde trigga förbränningen.