0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hittade stycket om effektiv elanvändning tror alla bygger fel eller rätt enligt BBR beroenda vart man läser.9:6 Effektiv elanvändningByggnadstekniska installationer som kräver elenergi såsom ventilation, fast installeradbelysning, elvärmare, cirkulationspumpar och motorer skall utformas så atteffektbehovet begränsas och energin används effektivt.
Citat från: Smurfen. skrivet 05 augusti 2011, 17:30:46Hittade stycket om effektiv elanvändning tror alla bygger fel eller rätt enligt BBR beroenda vart man läser.9:6 Effektiv elanvändningByggnadstekniska installationer som kräver elenergi såsom ventilation, fast installeradbelysning, elvärmare, cirkulationspumpar och motorer skall utformas så atteffektbehovet begränsas och energin används effektivt.Hur menar du att en cp är fel?
Det vore helt idiotiskt att montera radiatortermostater med hänvisning till BBR då föreskrifterna säger att det inte behövs.Men en ute och innegivare som ingående parametrar till en reglerdator får man en alldeles förträfflig zon och rumsreglering (efter att grundflödesjustering gjorts).Skulle man tillfälligt vilja sänka tempen i enstaka rum går det utmärkt med en handratt, som jag har på mina radiatorer.Man kan alltså absolut säga att man har en automatisk styrning i varje rum om hela huset regleras automatiskt och temperaturen håller sig inom 1°C från det önskade.Kan man dessutom manullet ställa temperaturen lägre i vissa rum så är det väl helet enligt BBR om jag får göra avvägningen.
Citat från: Rickard skrivet 05 augusti 2011, 19:27:30Det vore helt idiotiskt att montera radiatortermostater med hänvisning till BBR då föreskrifterna säger att det inte behövs.Men en ute och innegivare som ingående parametrar till en reglerdator får man en alldeles förträfflig zon och rumsreglering (efter att grundflödesjustering gjorts).Skulle man tillfälligt vilja sänka tempen i enstaka rum går det utmärkt med en handratt, som jag har på mina radiatorer.Man kan alltså absolut säga att man har en automatisk styrning i varje rum om hela huset regleras automatiskt och temperaturen håller sig inom 1°C från det önskade.Kan man dessutom manullet ställa temperaturen lägre i vissa rum så är det väl helet enligt BBR om jag får göra avvägningen.Som tur är behöver du inte ta ställning till bbr i detta fallet. Din anläggning får väl anses preskiberad vid detta laget
Ändrar man skall man följa regelverket enligt Boverket:"När man ändrar en byggnad ska ändringen alltid uppfylla vissa tekniska krav som finns i bygglagstiftningen.""Kraven gäller vid alla ändringar, oberoende av om åtgärden är bygglovspliktig eller bygganmälanspliktig eller inte. Det är alltid byggherrens ansvar att kraven uppfylls."Inser lagskrivarna vad det medför?
...Ingen sitter väl o kör extra cps utan anledning. ...