0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Rickard skrivet 05 augusti 2011, 08:42:35Jag försökte bara förklara varför elpatronen hoppar in när VP når taket för vad tryckvakterna accepterar, det har inget alls att göra med termostater eller ej, eller huruvida kurvlutningen är optimerad eller ej.Funktionen på en värmepump är sådan att när driftspressostaten stoppar kompressorn kommer elpatronerna att triggas för att frörsöka hålla huset varmt utan kompressorn.Förhög retur borde väl kännas av även vid doppvärmardrift?
Jag försökte bara förklara varför elpatronen hoppar in när VP når taket för vad tryckvakterna accepterar, det har inget alls att göra med termostater eller ej, eller huruvida kurvlutningen är optimerad eller ej.Funktionen på en värmepump är sådan att när driftspressostaten stoppar kompressorn kommer elpatronerna att triggas för att frörsöka hålla huset varmt utan kompressorn.
Man kan ha exakt samma typ av element oberoende av om det är av ett eller två rörsstyp, skillnaden ligger i hur man dimmentionerar elementen. Skillnaden ligger i kopplen inte i elementen. Lite äldre ett rörssystem var ofta av högtemperatur typ då man ofta värmde husen med olja eller ved, då har det inte nån större betydelse med temperaturen på vattnet och för att få till ytan mindre element höjde man temperaturen på framledningen.
Därför är det skillnad vid dimmentioneringen av elementen (som jag skrev :,v( )
Jag vet inte säkert, men om max retur nås men huset har ett värmeunderskott måste ju elpatronerna triggas för att komma upp i önskad temp, och elpatronen triggas av integralen.Å andra sidan, om max retur används för att skydda golvytan i golvvärmesystem så kan man inte tillåta högre temp...Blir nog mer säker på att det faktiskt påverkar integralen, men hur?
Det tjatas ju i denna tråd en del om termostater som stryper hela flödet i radiatorkretsen. Om det nu är så viktigt med flödet över radaitorkretsen och ett enrörssystem garanterar detta så bordet det ju vara bättre i så fall?Det vore intressant att förstå mer om detta med lite bättre faktaunderlag. Kanske CC eller någon annan rör/vp-dignitär kan skriva en rad eller två om detta??
På en del inlägg låter det som att rörisarna pga BBR generellt är tvungna att installera/använda termostater. Eftersom det låter konstigt så frågade jag en fastighetsskötare vad som gäller: termostater behöver inte installeras så länge det inte rör sig om ett nybygge av huset. Vid nybygge var det inte helt klart vad som gäller och han skulle luska i detta.
På en del inlägg låter det som att rörisarna pga BBR generellt är tvungna att installera/använda termostater. Eftersom det låter konstigt så frågade jag en fastighetsskötare vad som gäller: termostater behöver inte installeras så länge det inte rör sig om ett nybygge av huset. Vid nybygge var det inte helt klart vad som gäller och han skulle luska i detta.Nä nu ska jag köra igång en vp på 126TW som ska förse norra halvklotet med värme & vv, vi stötte på problem med att borren kom ut i operahuset i Sidney men det fixade vi genom ny klinker och att grada borrhålen mot antarktis...
Citat från: digitalrobert skrivet 05 augusti 2011, 14:31:24På en del inlägg låter det som att rörisarna pga BBR generellt är tvungna att installera/använda termostater. Eftersom det låter konstigt så frågade jag en fastighetsskötare vad som gäller: termostater behöver inte installeras så länge det inte rör sig om ett nybygge av huset. Vid nybygge var det inte helt klart vad som gäller och han skulle luska i detta.nja BBR ska ju tillämpas vid nybygge och ändring, är inte byte av värmekälla en ändring?Det kan givetvis diskuteras hur stor en ändring ska vara för att BBR ska vara tvingande, vissa stycken GÅR ju inte att tillämpa( tex. dimensionering) men där BBR går att använda så ska man ju använda dom även i en ombyggnad eller byte av värmekälla....
Har för mej att jag läste BBR och det står bara att man ska kunna reglera tempen i varje rum det kan du göra med en handratt också men det står nått om att onödig energi användning ska undvikas så en extra cp till arbetstanken kan man inte ha eller ?