Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: El termostatico demonico  (läst 52483 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
El termostatico demonico
« skrivet: 01 augusti 2011, 22:16:15 »
Jaha  nu ska vi se dÃ¥.
Rickjard  hur i h-vete  kan en termos göra sÃ¥ att det drar 20-50 % mer ström än nödvändigt :o.

Detta ordval är inte tänkt att vara provocerande  utan frÃ¥gande

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: El termostatico demonico
« Svar #1 skrivet: 01 augusti 2011, 22:32:54 »
Som jag ser det så är termostatens funktion väldigt enkel, den max begränsar temp i ett rum.

En VP kan få rejäla problem med HP larm som följd om så gott som alla termostater bryter flödet helt samtidigt.

Men det är oerhört osannolikt.

Skulle hälften av alla termostater stänga samtidigt sÃ¥ kommer vp ändÃ¥ att fixa detta  utan larm som följd.
Att högretur skulle inträffa känns ocksÃ¥ osannolikt, eftersom returen dÃ¥ kommer vara 55 grader typ  vilket innebär en framledning pÃ¥ cirka 65.  När vi kör ut 65  sÃ¥ är det sÃ¥ kallt ute att termostaten kommer stÃ¥ fullt öppen i de allra allra flesta fall. AlltsÃ¥ INTE termostatens fel om det inträffar.

Om dessutom kompletterat sin anläggning med ngn form av tank  sÃ¥ blir riskerna ännu mindre.

De anläggningar som fulleffekt dimensionerat i ett för dÃ¥ligt tillgängligt flöde,  kan fÃ¥ vissa problem helt klart.

Men det är INTE termostatens fel ;)

  

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7678
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: El termostatico demonico
« Svar #2 skrivet: 01 augusti 2011, 22:45:06 »
Eftersom du inte förstÃ¥r hur en termostat fungerar ska jag försöka förklara hur det kan bli pÃ¥ det viset. Eftersom dom flesta installatörer av VP inte vill (eller inte kan) lägga ner nÃ¥gon tid pÃ¥ att optimera dom system dom sÃ¥ väljer dom medvetet en hög framledningskurva som utan strypande termostater skulle ge för varmt inne. NÃ¥tt som förvärrar det hela är att oftast avrÃ¥der installatörerna folk frÃ¥n att montera innegivare som effektivt skulle kunna sänka övertemperaturen inne.  SÃ¥ när det blir kallt kommer VP att göra onödigt varmt vatten som inte, pga. termostater, kan lämna sin energi till rummet. det fÃ¥r till följd att reurtemperaturen i VP stiger och blir i bland sÃ¥ hög att vP bryter pÃ¥ för hög retur. Men eftersom styrdator fortfarande tror att det behövs värme gÃ¥r elstegen in för att hÃ¥lla den höga framledningstemperaturen.
Jag är helt säker på att den övertemeraturen "kostar" betydligt mer än om det pga. avsaknad av termostat, trots rätt kurva/instrypning, skulle bli en mindre övertemperatur nån solig vårdag.
Fakta är att OFTAST monterar man in VP ev startar upp den och ser att det blir varmt sedan åker man. blir det för kallt inne kommer man och höjer kurvan och talar om att man måste ha termostater på elementen så att det inte blir för varmt i rummen.
Hur kan då jag påstå att det är så, jo jag har under många år hjälpt VP installatörer som monterar dom tre vanligaste fabrikaten med eljobbet. Det har fått till följd att jag i dag (fast jag sedan några år lagt skruvmejseln på hyllan) får åka och skruva på VPar som inte folk är nöjda med och det beror till 90 % på att den rörmockare som kopplat in pumpen inte har den blekaste aning om hur det ska fungera.
Och sist men inte minst jag är övertygad om att det finns duktiga VP installatörer men lika övertygad om att det finns fler som kanske skulle syssla med nått annat.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: El termostatico demonico
« Svar #3 skrivet: 01 augusti 2011, 22:53:30 »
Ok  jag läser och förstÃ¥r dig kocken.

Men hur är detta termostaternas fel?   Om man gör knasiga saker sÃ¥ kan det bli fel.

Jag kan fÃ¥ en vp att värme hÃ¥let och kyla huset.  Fortfarande inte VP:s fel att det blir kallt.

Det ni stör er på är alltså inkompetenta installatörer och inte termostater.

Då borde ni lägga er energi på att ta fram adekvata råd till konsumenter och tala om för dem att INTE handla av Wannabee gänget. ;)
 

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: El termostatico demonico
« Svar #4 skrivet: 01 augusti 2011, 23:13:40 »
det du beskriver nu svenska kocken är inte termostatens fel.
FrÃ¥ga nummer 1 pÃ¥ ditt inlägg. Va det en säljfirma som sÃ¥lt v-p och  installation och har wn vvs firma som UE?
I måååånga såna fall får vvs firman en beställning på installationen och inget mer . på vem ligger Funktionsansvaret ?


I vilka termiska skal passar innegivaren ? en plans  2 plans med källare .3 plan med källare ?
Hur styr du behovet/möjligheten att anpassa en temperatur differans i källare gästrum mm efter vald max temp inomhus och neråt.
Vi pratar om energibesparing advekata beräkningar av raddar borrhÃ¥l mm. varför ska man dÃ¥ inte ta reda pÃ¥ den energi som produceras av solintängning  tv datorer bullbak tvättmaskin lampor med mera ?och samtidigt kunna välja fritt Sc:,h  

sen utan att du nu tar illa upp kocken för det är inte menat så . är dina installations erfarenheter grundade på där du kommer ifrån eller har du jobbat på annan ort som i stockholm göteborg malmö tex?

cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13176
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: El termostatico demonico
« Svar #5 skrivet: 01 augusti 2011, 23:31:50 »
Nej, det är inte termostaternas fel, men den enklaste lösningen på problemet är att ta bort termostaterna.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: El termostatico demonico
« Svar #6 skrivet: 02 augusti 2011, 00:25:56 »
Eftersom du inte förstÃ¥r hur en termostat fungerar ska jag försöka förklara hur det kan bli pÃ¥ det viset. Eftersom dom flesta installatörer av VP inte vill (eller inte kan) lägga ner nÃ¥gon tid pÃ¥ att optimera dom system dom sÃ¥ väljer dom medvetet en hög framledningskurva som utan strypande termostater skulle ge för varmt inne. NÃ¥tt som förvärrar det hela är att oftast avrÃ¥der installatörerna folk frÃ¥n att montera innegivare som effektivt skulle kunna sänka övertemperaturen inne.  SÃ¥ när det blir kallt kommer VP att göra onödigt varmt vatten som inte, pga. termostater, kan lämna sin energi till rummet. det fÃ¥r till följd att reurtemperaturen i VP stiger och blir i bland sÃ¥ hög att vP bryter pÃ¥ för hög retur. Men eftersom styrdator fortfarande tror att det behövs värme gÃ¥r elstegen in för att hÃ¥lla den höga framledningstemperaturen.
Jag är helt säker på att den övertemeraturen "kostar" betydligt mer än om det pga. avsaknad av termostat, trots rätt kurva/instrypning, skulle bli en mindre övertemperatur nån solig vårdag.
Fakta är att OFTAST monterar man in VP ev startar upp den och ser att det blir varmt sedan åker man. blir det för kallt inne kommer man och höjer kurvan och talar om att man måste ha termostater på elementen så att det inte blir för varmt i rummen.
Hur kan då jag påstå att det är så, jo jag har under många år hjälpt VP installatörer som monterar dom tre vanligaste fabrikaten med eljobbet. Det har fått till följd att jag i dag (fast jag sedan några år lagt skruvmejseln på hyllan) får åka och skruva på VPar som inte folk är nöjda med och det beror till 90 % på att den rörmockare som kopplat in pumpen inte har den blekaste aning om hur det ska fungera.
Och sist men inte minst jag är övertygad om att det finns duktiga VP installatörer men lika övertygad om att det finns fler som kanske skulle syssla med nått annat.

Alternativet. En installatör kör igång systemet och har inga termostater. Användaren vet inte något om VP. Det blir ju också kaka av detta.

Problemet är egentligen inte termostaten det är bristen på optimering av systemet.

För oss som optimerar själva är det inget scenario som egentligen är något problem. Eventuella komfortbegränsningar kan användare X välja att ta mot att få besparing Y (ett exempel).



Personligen tycker jag att samtliga "lösningar" eller genvägar som syftar till att slippa göra jobbet ordentligt är skit. Därmed anser jag inte att termostater är skit. Tvärt om.
« Senast ändrad: 02 augusti 2011, 00:28:38 av David Rinnan »
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: El termostatico demonico
« Svar #7 skrivet: 02 augusti 2011, 08:23:51 »
Jag har lite svårt att köpa resonemanget att bara för att många värmepumpar är fuskinkopplade så kör vi utan termostater.
Vore det det inte bättre att fixa problemet?
I min värld är det inte att lösa problemet att ta bort termostaterna, det är mer en tillfällig quick-fix tills man har tid att göra det ordentligt
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13176
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: El termostatico demonico
« Svar #8 skrivet: 02 augusti 2011, 08:53:50 »
Ja, det bästa är såklart att ställa in rätt värmekurva direkt så att VP'n reglerar innetempen och termostaterna bara tar bort tillfällig övertemp i vissa rum. Men, enda sättet (iallafall för oss vanliga dödliga) att vara helt säker på att rätt värmekurva är inställd är att köra systemet utan termostater under injusteringsperioden.
Visst, en riktig röris räknar väl ut förväntat flöde och sätter in ventiler o dyl så att han kan mäta om några termostater stryper eller inte, men i en villa med 10 meter till den mest avlägsna termostaten känns det som en omväg...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7678
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: El termostatico demonico
« Svar #9 skrivet: 02 augusti 2011, 09:21:05 »
Det är lite tragikomiskt att vissa tydligen helt saknar förmågan att förstå att det man skriver, jag har lika lite som Rickard påstått att man inte kan använda termostater. Och även jag påstår som Rickard att dåliga installationer kan försämras markant med termostater och att temostater även kan "rädda" dåliga installatörer ( och sådana finns det lika väl som duktiga).
Märk väl att jag skriver KAN och att jag även påstår att allt inte bara är svart eller vitt utan att det finns en oändlig skala med nyanser där emellan.
Lika lite skriver jag att en innegivare är lösningen på allt, men att det oftast är att föredra och att det oftast hjälper upp en dåligt injusterad anläggning, varför dom flesta rörmockare, som jag känner till, tycker att det nästan alltid är en onödig pryl förstår jag däremot inte. Innegivaren ska användas som ett komlement inte som enda styrning. Lika som termostater ska användas som kompliment.
Det är naturligtvis INTE termostaternas fel att det existerar en mängd rörmockare som inte ids/vill eller kan få till BRA fungerande VP anläggningar lika lite som det är termostaternas förtjänst när dom lite mer insatta använder dom på anläggningar där allt fungerar.
Och dom som jag har arbetat med är uteslutande VVS firmor som säljer och installerar hela anläggningar från start till mål.
Och jag tar inte illa upp men jag har i huvudsak arbetat i mitt närområde, dock har jag under ett flertal år haft uppdrag från Luleå i norr till Vetlanda i söder.
Och antalet VP jag kopplat in är inte sÃ¥ imponerande stort men har väl under Ã¥ren uppgÃ¥tt till kanske 60-70.  


Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: El termostatico demonico
« Svar #10 skrivet: 02 augusti 2011, 11:11:51 »
Är det ingen av dom som samtidigt gjort det man ska göra när en UTB röis gör en komplett installation ?
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19135
  • Karma +15/-13
SV: El termostatico demonico
« Svar #11 skrivet: 02 augusti 2011, 11:31:44 »
Är det inte grymt svårt att få till tex rätt kurvlutning när vp installeras mitt i sommaren hos mej tog det halva vintern innan jag hamnade rätt. Jag hade inte klarat av det på sommaren och då hade jag hyffsad koll på vilken framledning som behövdes. Jag förstår att som stressad installatör ställer man kurvan 3 grader över och installerar termostater kollar så diffen ligger hyffsat på radiatorerna och allt funkar alla är nöjda och installatören slipper återbesök. Tycker inte den installatören slarvat men det är inte optimalt men jag skulle inte vilja ha installatören boende hos mej halva vintern ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: El termostatico demonico
« Svar #12 skrivet: 02 augusti 2011, 11:59:00 »
De gÃ¥nger som jag haft brÃ¥ttom eller sÃ¥  vilket självklart händer.  SÃ¥ lämnas VP i fabriks inställning  och sedan sÃ¥ fÃ¥r man göra ett Ã¥terbesök eller om kunden har lite mer koll pÃ¥ läget sÃ¥ kör man en telekonferens eller 25 :D

I min värld blir det aldrig sÃ¥ att maskinen startas och sedan sÃ¥ Ã¥ker jag för gott.  Jag skulle heller aldrig ställa in kurva 45 och dra.  Hellre tar jag 35 sÃ¥ kunden fryser och sedan höjer sÃ¥ sakteliga  tills dem hittar det som funkar för dem.

Fattar inte riktigt vad ni rÃ¥kat ut för för installatörer?  jag tror mest pÃ¥ Cocacola´s förklaring om säljfirmor som bla Utopiazz berättat om.  Detta fenomen gillar jag inte alls.  Jag gillar heller inte att firmor har rena säljare som inte har full koll pÃ¥ tekniken, hur ska det kunna bli bra???

Den som säljer en anläggning för 100000 tals kronor till en intet ont anande människa borde ha koll på läget.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1986
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: El termostatico demonico
« Svar #13 skrivet: 02 augusti 2011, 12:49:46 »
Här i byn finns tre firmor som installerar, en som inte funkar alls (AB Dropp&Läck), en som är skaplig beroende på vem dom skickar ut och en som är riktigt bra. Den sista är så uppbokad att man nästan aldrig kan få honom att komma.
En ganska normal by, skulle jag tro. Situationen är liknande med elektriker, snickare, grävare.
De flesta kunder klagar inte eftersom anläggningen funkar och de får en besparing.
Antalet dÃ¥ligt intrimmade anläggningar i landet torde vara 'stort'.  :(
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: El termostatico demonico
« Svar #14 skrivet: 02 augusti 2011, 16:45:09 »
När vi flyttade in stog kurvan på Max..! Och elpannan som värmde golvvärmen åkte ut flera dagar före Niben kom in, så plattan var iskall och några plusgrader inomhus när Niben 750 startade, och vi skulle flytta in 1.5 dygn efter detta, -20 gr ute, och fläkten ställd på 80% och hög prio på VV, och ingen kompressor gick efter som endast några plusgrader inne, och nästan full fläkt och -20 ute..! Satt fläkten på 0% och bort med VV..

Men skulle kanske sett över golvvärmeinjusteringen...endast grundinställt efter golvvärmetillverkarens inställningar, enligt ritning..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!