Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: El termostatico demonico  (läst 52489 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: El termostatico demonico
« Svar #15 skrivet: 02 augusti 2011, 18:13:45 »
Kanske skulle vi skilja på befintliga(gamla) installationer som kanske redan är fördärvade av en klantig röris, där kanske det inte GÅR att ha termostater överallt utan att bygga om så mycket att det inte blir ekonomiskt försvarbart.
Men i en nyinstallation finns det inget försvar att INTE montera termostater.
Likaså är det helt fel att anläggningen går lika bra utan termostater då deras uppgift är att strypa värmen i det rum som blir uppvärmt på annat sätt, den funktionen går inte att ersätta på annat sätt.
Givetvis så ska den egentliga regleringen ske sv värmepumpens styrning.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: El termostatico demonico
« Svar #16 skrivet: 02 augusti 2011, 19:15:11 »
DR jokebox, desto större anledning att belysa problemen innan en familj till köper av AB dropp & läck eller en sälj firma som gått "kursen" och köper enbart bytet av enheterna i pannrummet. Så här illa kan det bli när hp larmen el pannesyndromet missljuden kallahus dyker upp .
ex ett hus i stockholm med 12kw i toppeffekt vid dut och 20 grader i delta pÃ¥ rad kretsen vid dut. den har ett beräknat grundflöde pÃ¥ 0,14lps en 6 kw värmepump har vid ett delta pÃ¥ 7 grader 0,2 lps och spetsköp vid +3  5800kwh i spets     en 8 kwh 0,27lps vid 7  delta spets vid -1 1882kwh i spets.
här skulle nog dom flesta försöka att sälja . Nu kommer det som kan ställer till problem med en standard lösning som dom flesta Grundar sina kunskaper pÃ¥ . förutsättningen va 0,14lps kör nästan 14 grader i delta över v-p vid 8kw  har man sen en v-p som har 3-4 grader över täta ut katastrof.
Nu börjar bortagandet av termostater uppställandet av ventiler för att öka flödet över värmepumpen . ...Följd fel förhöga retur temperaturer el pannesyndrom. missljud i systemet pÃ¥ grund av för höga flödes hastigheter och för höga tryckfall över ventilerna. du tvingas ha samma börvärde i alla rum dÃ¥ varje cl per sekund blir avgörande för värmepumpens drift förutsätning..  huvuddunk
Nej gott folk det är inte en fullgod advekat beräknad installation ..
en riktig säljare /installatör gör sÃ¥ här . Beräkna ytan av rad i del av termiskt skal som den är placerad i. Det blir i facit effekten flödet och deltat kontroll av distrubitions system och förutsättningar nu fÃ¥r vi KVS värde pÃ¥ rad delta t pÃ¥ flödet och tillgänglig växlingsbar effekt. Montera eller justera befintliga ventiler efter beräknat KVS värde . mät mot dokumenternde ventil = Facit .. Kurvan är bestämd efter deltat och beräkningen . en "enkel  knäck" runt nollan i regulatorn  ;)  Jag rycker utomhusgivaren och Thermian tror det är 0 ute efter kontroll av temperaturer pÃ¥ radkrets
Givetvis installeras någon form av flödes utjämnade enhet för att säkerställa värmepumpens drift förutsättningar .Det finns en del standard och en del lösningar som anpassas på plats efter installations utrymmena på plats .


Så en drift säker installtion med en 6kw och 5800kwh timmar i spets * ca1,50 eller en 16 kwh om man vill spets från - 18 och 282 kwh i spet köp per år
valfrihet med termostat drift som spar lite pengar och troligtvis står den där i mer än 25 år då man i detta beräkningsfall tar ut ca2085 timmar per år
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: El termostatico demonico
« Svar #17 skrivet: 02 augusti 2011, 19:58:51 »
Jag tycker det är 2 riktigt bra inlägg pÃ¥ rad här.  Jag köper dessa rakt av.

Vad tycker ni andra?  Har cocacola huvet fullt med Fanta?  Eller verkar han ha hyffsad koll pÃ¥ läget?

Vad gäller täta ut som han snackade om sÃ¥ har jag mätt upp mellan 3-4 grader för hög kondensering pÃ¥ ett flertal maskiner. Av olika märken ska tilläggas.   Detta kan nvi justera sÃ¥ att vi satsar ett minimum av drivström. FÃ¥r vi dessutom till förÃ¥ngningen sÃ¥ att den blir sÃ¥ hög som vi bara kan sÃ¥ blir det grymt. *vinkar*

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: El termostatico demonico
« Svar #18 skrivet: 02 augusti 2011, 22:30:57 »
hahah mister orakel. Klart du tycker det är 2 bra inlägg då dom säger precis det du säger :)

Jag är ju redan en vän av termostater! Jag förstår varför en installatör gör den typen av rekommendation, av flera anledningar.

Likväl förstår jag att optimeringsvilliga husägare plockar bort dessa helt eller delvis. I enkla och kanske något underdimensionerade system förstår jag att det blir en parameter mindre att tänka på. I många hus och för många användare är det kanske också en väldigt liten om än ens märkbar komfortminskning.

Med skiftnyckel, termometer och styrpanelen på VPn får man utifrån sina delvis begränsade möjligheter så pass full koll som går att få för en privatperson och man uppnår en utifrån dessa förutsättningar optimal drift. Skulle man känna att det blir ett avkall på funktion kan man ju välja att sätta dit ett par termostater. Jag tror exempelvis inte att användare utan termostater, som själva valt bort dessa, lider speciellt mycket av detta. Därmed inte sagt att en installatör bör välja bort denna funktion. Speciellt inte då den omnämns i BBR, om jag förstår det korrekt.


Skulle man kunna säga att utan termostater kan det i många fall vara enklare att ha koll på sin anläggning och uppnå en optimal driftsekonomi?



Det rör sig ju liksom om så många olika skolor. Vad man är ute efter och vilka förutsättningar som finns i huset samt rent ekonomiskt.

Personligen tycker jag det är dumt att ropa varg så fort någon nämner termostater. Likväl som jag tycker det är dumt att racka ner på icke-termostatanvändare. Det viktiga är att man förstår för- och nackdelar och utifrån sin egen vilja, önskemål, kompetens gör ett val.

Jag tycker också det är intressant att diskutera driftekonomi. Skulle det visa sig, vilket jag har mycket mycket svårt att tro, att ett väl intrimmat system förlorar 10,20,30% på att ha termostater - ja då ska man överväga dessa väldigt noga. Men hittills har jag inte hört någon rapportera att ett väl intrimmade system går dåligt med termostater.

Den enda jag har hört är att dåligt installerade eller intrimmade system går dåligt. Med eller utan termostater. Jag har också förstått att det, om man lider av ett sådant problem och har termostater, kan vara en enkel väg för att lösa sitt problem att ta bort dessa. Men kanske kan dessa trådar belysa hur man kan lösa sina problem UTAN att ta bort termostaterna och då blir säkert många mycket glada.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13176
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: El termostatico demonico
« Svar #19 skrivet: 02 augusti 2011, 22:46:34 »
Men kanske kan dessa trådar belysa hur man kan lösa sina problem UTAN att ta bort termostaterna och då blir säkert många mycket glada.

Ganska enkelt - Öppna alla termostater och sänk värmekurvan succesivt tills det börjar bli kallt inne. Skruva upp värmekurvan ett snäpp igen. Klart.
Grundförutsättningen är att det är kallt ute och att man väntar nåt dygn mellan varje justering.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: El termostatico demonico
« Svar #20 skrivet: 02 augusti 2011, 22:49:54 »
Men på vissa låter det ju som man måste montera bort dessa tingestar och använda som bäst eventuellt till bojsänke för att kunna få bukt med problemen?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: El termostatico demonico
« Svar #21 skrivet: 02 augusti 2011, 22:51:21 »
Hehe  OK att jag är lite färgad i denna diskussion ::)   Och sedan sÃ¥ har du rätt i att jag pratar ur ett montörs perspektiv.

Skulle man kunna säga att utan termostater kan det i många fall vara enklare att ha koll på sin anläggning och uppnå en optimal driftsekonomi?
 
Svar nej.  Kanske i en del fall ja. Men inte i de flesta fall, om man inte vill göra avkall pÃ¥ komfort och valmöjligeter. Ekonomin blir BÄTTRE med termostater än utan i de flesta fall.

Men ibland blir det knas och dÃ¥ är det ju inte Herr Termostats fel.  Han gör sitt bästa efter dem förutsättningar han fÃ¥r, men han har svÃ¥rt att anpassa sig där han är malplacerad :)
 

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19135
  • Karma +15/-13
SV: El termostatico demonico
« Svar #22 skrivet: 02 augusti 2011, 23:31:42 »
Hehe  OK att jag är lite färgad i denna diskussion ::)   Och sedan sÃ¥ har du rätt i att jag pratar ur ett montörs perspektiv.

Skulle man kunna säga att utan termostater kan det i många fall vara enklare att ha koll på sin anläggning och uppnå en optimal driftsekonomi?
 
Svar nej.  Kanske i en del fall ja. Men inte i de flesta fall, om man inte vill göra avkall pÃ¥ komfort och valmöjligeter. Ekonomin blir BÄTTRE med termostater än utan i de flesta fall.

Men ibland blir det knas och dÃ¥ är det ju inte Herr Termostats fel.  Han gör sitt bästa efter dem förutsättningar han fÃ¥r, men han har svÃ¥rt att anpassa sig där han är malplacerad :)
 


Nämen börjar du mjukna när Rickard är bortrest och inte kan kolla vad du skriver ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: El termostatico demonico
« Svar #23 skrivet: 03 augusti 2011, 00:56:02 »
Jag tror det är som kinesisk tortyr. Vattendroppar kan gröpa ur det mesta om det bara pågår tillräckligt länge :)

men Smurf. Tänkt dig att några valda herrar i forumet skall skriva några korta för och emot inom detta ämne. Då blir det livat i luckan.
Orakel, i korthet.
För:
Termostater ger bättre ekonomi och komfort

Emot:
I vissa mycket ovanliga och faktiskt kanske inte ens annat än i fantansin existerande rent av avskyvärt dåligt hemmainstallerade "anläggningar" kan termostater ge något som kan liknas vid en negativ konsekvens som, om man är halvpackad, kan lösas, förvisso på sämsta sätt, genom att montera bort termostaterna.


och Rickard i sammandrag

För:
Termostater kan vid sparsam användning (1st kanske 2st) fungera som ett halvdant komplement för att i vissa unika fall erbjuda möjligheten att i speciellt utsatta hushåll där ägaren har specifika krav på tillfällig temperatursänkning användas utan allt för stora negativa ekonomiska effekter.

Emot:
Termostater är inte pålitliga och gör att folk i allmänhet förlorar pengar i inköp och drift.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: El termostatico demonico
« Svar #24 skrivet: 03 augusti 2011, 07:44:02 »
förstog alla vad jag skrev?
eller finns det fråger kvar att utreda.
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: El termostatico demonico
« Svar #25 skrivet: 03 augusti 2011, 08:43:40 »
Ja David , i en "felaktigt okunnig" effekt beräkning då den som dimensionerar VP inte har koll på flödes effekt balans riskerar man dom problem som jag beskrivit innan.
Mycket VVS är mattematik . Enkla grundkunskaper i matte och vips så får man vilka förutsättningar som krävs för en fungerande anläggning.
Därefter väljs princip som passar i installations utrymme,
(det är därför jag sällan ger faktiska installationsråd då jag inte med 100% säkerhet vet om dom passar)
I ett värme system med 10 graders delta vid dut ser det lite annerlunda ut då effekt och flödesbalans närmar sig ,
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: El termostatico demonico
« Svar #26 skrivet: 03 augusti 2011, 20:11:04 »
För att beskriva skillnaden i ett system med 10 graders delta .
Här ser flödes effekt bilden ganska lika ut .  Samma beräkning görs, ingen radiator ska ha mer flöde en vad den är beräknad att lämna i effekt ,KVS värden räknas ut pÃ¥ samma sätt och dokumenteras pÃ¥ samma sätt. Tar man samma(12kw) hus har man ett tillgänligt flöde pÃ¥ 0,28lps  . en 8 kw pump har 0,27 lps i  7 graders delta..  skulle termostaterna i denn anläggningen strypa flödet sÃ¥ vi fÃ¥r 10 grader över vp är vi nere pÃ¥ 0,19lps alltsÃ¥ 0,09 lps
det motsvarar en effekt av 3762watt  som termostaterna kan strypa bort utan att värmepumpen stuper .
Kalkylen säger brytpunkt -2 för spetsköp och 1632kwh 
För den Fastighetägare som bestämt sig för att aldrig köpa spets  :) kan man även här göra en lösning med en 16kwh värmepump .

Detta tror jag är ett av dom grundläggande problemen i tvisten runt termostaten och i från vad man har skaffat sig sin uppfattning om hur ett värmesystem beter sig.. Det gäller att se problemen och lösningarna ur fler perspektiv en 1.Standardlösningen/principen från dom större tillverkarna är gjorda för att passa på ett ungefär i våra hem och den passar bättre i ett 55-45 system då som skrivet ovan den passar bättre mot tillgängliga flöden .
Men hys hopp . Med UTB montörer och en bra tekniker som besöker villa ägaren för att säkerställa vilka förutsättningar som finns så går det att få till ett bra VP system med termostater och full effektdimensionerat vid dut :)
cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: El termostatico demonico
« Svar #27 skrivet: 03 augusti 2011, 21:41:19 »
Smurfen ;D  Jag är ju egentligen ganska snäll och beskedlig. Men jag vet inte vad det är, men R lyckas fÃ¥ mig att koka hur jag än försöker motstÃ¥ *roflmao* *roflmao* *roflmao*  Skämtar fast inte helt ;D

David ;D

Roligt skrivet Thumbsup 

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: El termostatico demonico
« Svar #28 skrivet: 03 augusti 2011, 21:47:18 »
Ohhh  Rickard  Jag ser ju att du kikar,  skynda dig studs studs

The suspence is killing,baby ;D

Hoppas det var en trevlig tur, kanske är den inte slut än :)  Där av fÃ¥r min väntan fortsätta :'(

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: El termostatico demonico
« Svar #29 skrivet: 03 augusti 2011, 21:57:18 »
Bra exempel där CC, väljer man dessutom att montera acktank så kan man ju i stort sett stänga alla termostater utan att det påverkar värmepumpens flöde över huvud taget.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!