0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Men pumpen går billigare med mindre luftflöde vid minusgrader..! Annars att dra in massa svinkall ute luft in i huset för att öka effekten på pumpen rimmar illa för mig..!
Citat från: Apan skrivet 31 juli 2011, 02:23:43Men pumpen går billigare med mindre luftflöde vid minusgrader..! Annars att dra in massa svinkall ute luft in i huset för att öka effekten på pumpen rimmar illa för mig..!Absolut, finns pengar att spara genom att göra så, det gör jag med. Har faktiskt satt ett spjäll i frånluftskanalen att användas de riktigt kalla dygnen.Men som jag sagt tidigare är det viktigt att ha koll på fuktigheten om man underskrider rek. ventillationsflöde.Så länge avluften är kallare än uteluften fungerar maskinen som en värmepump annars bara som ett återvinningsagregat.
Självklart funkar den lika bra i alla utomhus temperaturer, men luften som är -30, 50gr kallare än inne kyler många ggr mer än FLVP ersätter..bättre att strypa vent och låta den gå på mer elpatron, måste vara bättre driftekomiskt..och bättre inomhusklimat..