0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Läs igen hplp.Hans förbrukning är inkl. hushållsel, och en rimlig och ganska låg förbrukning.Men jag håller med hplp, jag skulle inte heller betala så mycket extra för CE50 till den relativt låga förbrukningen.
Vi hade samma som du tidigare, en ES280.Jag är faktiskt inte helt säker att en CE50:a skulle vara fel val, visst ytan är bara 122 kvm men...Jag har kört våran CE50:a hela sommaren och kan konstatera att avluften inte gått under nollan en enda gång då den bara producerar varmvatten.I ditt hus behöver du troligen inte all energi som en CE50 kan leverera så jag funderar på om man inte kunde sätta ner kompressorfrekvensen för cirkulationsvatten till samma som för varmvatten (50Hz på båda)!? Kollas upp med Comfortzone...Då skulle man köra CE50:an lite lugnare och troligen inte få så extremt låg temperatur på avluften heller.Vad gäller ventilation och tillgång på luft som CE50:an behöver så kör jag min i tre fläktlägen beroende på årstiden: 3 på sommaren för maximal ventilation, 2 på hösten/våren 1 på vintern och det fungerar utmärkt, den klarar att producera bra med energi även i fläktläge 1.Varför skulle man då ta en dyrare CE50:a som på papperet är överdimensionerad?- kvaliten, en CE50:a är överlägsen: en reparation av en "vanlig billigare" kan lätt kosta dessa 15-20 tusen du sparade då du köpte den och då är din vinst borta i ett nafs- varmvatten produktionen: om du vill ha rejält med varmvatten som dessutom är legionella säkert- inomhusklimatet: vi fick en markant föbättring av ventilationen när vi bytte- ljudnivån: den är tystare än vår förra (dom med äldre exemplar har annan erfarenhet eftersom isolering mmm har tillkommit i senare modeller)- reserver: garaget, oklart om du tänkte värma det ocksåEftersom du redan har FLVP sedan tidigare är det lämpligt att fortsätta, du behöver ventilationen under alla omständigheter. LLVP skulle jag bara välja till obebodda utrymmenmvh Walter
Varför skulle kvaliten vara bättre på comfortzone ?
Varför skulle inomhusklimatet bli bättre Ts har ju redan ventilation ?
Sätts inte kompressorfekvensen automatiskt beroende på värmebehov för visst är det inverter till vintern lär hela kraften behövas.
Du har ju 60kvm större hus
CiteraVarför skulle kvaliten vara bättre på comfortzone ? Min erfarenhet så här långt jämfört med min tidigare produkt, jämfört med vad andra har för problem om man läser de fabrikatspecifika trådarna. Bättre kompressor, inverterstyrd till skillnad från on/off maskinerna, du själv tycker troligen att det sitter en bättre sådan också i din 1245:a. Allt känns rejälare. De flesta CE ägare verkar ha väldigt få problem jämförelsevis även om otur kan drabba vem som helstCiteraVarför skulle inomhusklimatet bli bättre Ts har ju redan ventilation ? Min erfarenhet, jag hade samma produkt som TS tidigare, luften är bättre nu. Fläkten är troligen effektivare i CE50:anCiteraSätts inte kompressorfekvensen automatiskt beroende på värmebehov för visst är det inverter till vintern lär hela kraften behövas. Det var inte så jag menade. Vad jag avsåg var att sätta maxfrekvensen till 50Hz. Det var ju så att det började påstås att CE50:an var överdimensionerad, att hela energin inte behövdes för ett sådant litet hus. Oavsett så var min tanke att man då kunde låta pumpen gå lite mindre belastad. Som jag skrev var det en tanke, det måste kanske kollas upp, men i manualen är 50 Hz ett tillåtet värde. Om det nu skall vara 50 eller lite högre kan man ju justera tills man hittar ett lämpligt lägemvh
under vinterhalvåret lär väl inte detta vara några "problem" alls?
Att du har bättre klimat nu än förr beror antagligen på att din ventilation tidigare var feljusterad tror knappast man kör fläkten för fullt i ett så litet hus om det inte är knepig dragning av kanalerna så det stryper luftflödet eller annan strypning.
Jag tror att cz sätter kompressorfrekvensen själv men kommer antagligen att begränsas av att vent flödet blir för lågt i ett litet hus det kommer antagligen vp märka på att frånluften blir för kall och sänker frekvensen.