0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Rickard - Vad skulle missförståndet vara?
HejFöretaget Nettovärmepumpar i Blekinge har en bra /hoppas jag,,,/ genomgång på sin hemsida som jag tillåter mig citera:"HE9DKE FLAGSHIP har ett väldigt högt Cop-värde! Men behöver jag det? Ska jag välja HE9DKE eller ska jag satsa på Panasonics bästsäljare E9DKE deluxe inverter? Här följer en liten jämförelse:--------------------------------------------------------------------------------COP= avgiven effekt / tillförd effektVi jämför de båda pumparna vid nominell effekt vilket är 3600 wattHE9DKE 3600W/690W = COP 5,22E9DKE 3600W/845W = COP 4,26Som synes ger HE9DKE en besparing på 155 watt vid 3600 watts uteffekt om pumpen arbetar dygnet runt under 5 månader, i effektläget 3600 watt blir din besparing på att välja He9dke 558 kWh/år. --------------------------------------------------------------------------------Cop-värdet är dock en väldigt rörlig enhet som beroende på varvtalet hos kompressorn varierar stort. Det kan därför i dom flesta fall inte jämföras mellan olika maskiner utan att man känner till förutsättningarna för beräkningen. Ovanstående beräkningspåstående skiljer sig mellan maskinerna mycket beroende på att HE9DKE testas vid 55% av sin effekt och E9DKE vid 72% av sin effekt. --------------------------------------------------------------------------------Vi jämför i stället vid fullt varvtal och ser vad som händer med cop-värdet!HE9DKE 6500W/1720W = COP 3,78E9DKE 5000W/1360W = COP 3,68Plötsligt blir E9DKE nästan fullt ut jämförbar med HE9DKE.--------------------------------------------------------------------------------Låt oss säga att du har en villa på 120 kvm med en mindre lämplig planlösning och funderar på en E9DKE, då ska du satsa på den! Detta på grund av att du kommer aldrig att tjäna hem prisskillnaden om du istället skulle välja en HE9DKE.Vi jämför nu pumparna vid lägsta effekt!HE9DKE 600W/115W = COP 5,21E9DKE 800W/165W = COP 4,85Fortfarande är HE9DKE här något energisnålare men skillnaden äralldeles för liten för att vara en lämplig ersättare för E9DKE.--------------------------------------------------------------------------------Däremot om du har en större villa och en planlösning som väl kan ta hand om 6,5 kW blir valet enklare, men att jämföra t.ex. E12DKE med HE9DKE är ännu krångligare. Cop-värdet för E12 testas vid 4800 w uteffekt och som du ser tidigare får därför E12 ett lägre cop-värde.Vi jämför därför dessa pumpar vid full effekt.HE9DKE 6500W/1720W = COP 3,78 E12DKE 6500W/1890W = COP 3,44Som synes här är det högst lämpligt att satsa på HE9DKE då dessutom prisskillnaden inte är lika stor mellan dessa pumpar.--------------------------------------------------------------------------------Nettovärmepumpar har nu tagit bort E12DKE, XE9DKE, XE12DKE som ordinarie lagervara då prisskillnaden gör dessa pumpar till en sämre investering för dig än HE9DKE ."