0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tjena!Bor i Växjö trakten och kommer att införskaffa mig en luftvärmepump. Hade en från Sylfer idag, och det var då Sverigepumpen som gällde!Huset jag har är 165m2, öppet och bra för en pump, idag bara direktverkande el! Ham ville ju då sälja den nya modellen HE12. Exclusive skulle gå på 34500kr och komfort 30500, jag tycker att detta är tokdyrt, iofs så ingick allt, med dragning till en egen säkring mm.Hur kraftfull pump behöver man till ett så stort hus, och vad finns att rekommendera? Jag har lagt ner timtal, men fan jag blir inte klok på detta!//Snoken
Tjena i detta djungel!Mailade en installatör ang att HE12 är för stor...Fick detta till svar! Men om vi ska dimentionera rätt så måste vi titta på något som heter btu. En HE-9 har en värmeeffekt på 6,5 kW, men den klarar ändå inte ert hus bättre än en vanlig E9 5,0 kW pump. Detta beror på att 9:an anger att den har 9000 btu. Omräknat i ett nominellt effektvärde motsvarar det 3,6 kW, dvs samma som tex E9 som också har 9000 btu. En E-12 har 12000 btu som omräknat till nominellt värmevärde blir 4,8 kW. E-12 har en maxvärmeeffekt på 6,5kW. HE-12 har även den 12000 btu vilket anges av 12:an. Dess maxvärmeeffekt är 7,7 kW och det nominella värdet är även här 4,8 kW.[/color]Vad e BTU?Samt detta skrev han oxå.Vad gäller panasonic och kompressorer är det som följer: Alla HE och TE-modeller samt duomulti har riktiga scrollkompressorer . Alla E-modeller har twinrotary-DC kompressorer. Den kompressor som anses vara bäst är scrollen pga att den har tystare gång, är driftsäkrare och effektivare. Skillnaden på exklusiv och komfort är att komforten är anpassad till vårt klimat Vad anser ni om detta?// FÖrvirad Snok