Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme  (läst 42115 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #45 skrivet: 17 december 2012, 13:53:21 »
Det här måste vara en missuppfattning, hade det varit på det viset skulle ingen jordvärme fungera. I lerjord t ex bildas det oftast is någon gång i januari. Möjligen kan det vara en nackdel att slangen måste förankras väl för att inte flyta upp.

Jag tror att jag överdimensionerat med mer än 100m extra slang i sjön så jag är inte så orolig för "sjöodjuret"!
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #46 skrivet: 17 december 2012, 17:11:30 »
Det här måste vara en missuppfattning, hade det varit på det viset skulle ingen jordvärme fungera. I lerjord t ex bildas det oftast is någon gång i januari. Möjligen kan det vara en nackdel att slangen måste förankras väl för att inte flyta upp.
Oraklet är tyvärr inte kvar på forumet och kan inte förklara vad han menade men tror inte det var nån miss han kan det här med vp tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
OK, jag lägger till rums + utegivare samt fram och retur från värmesystemet (golvvärme) förstås.
Tänkte finlira o köra givare som sitter inne i flödet pÃ¥ vb evaporator, in+ ut.  8)
Typ dessa http://www.energibutiken.se/sv/temperaturgivare/9-1-wire-temperaturgivare-kapslad-6mm.html
samt dessa på övriga positioner: http://www.energibutiken.se/sv/temperaturgivare/10-dallas-1-wire-pro-rorgivare.html
med slangklämmor.
Sedan denna flödesgivare på evaporator ut:
http://www.energibutiken.se/sv/flodesmatare/92-flodesmatare-med-pulsutgang-qn-25.html
Åsså en http://www.energibutiken.se/sv/hem/1-logger-2020-temperaturlogger.html
Sen en elmätarsensor och en beg 3-fasmätare förstås.

Ser ut som att du har allt i lager till tomten, Richard... ::) Har jag glömt ngt?
Jag fattar dock inte vad jag får extra om jag köper startpaketet för logger 2020 istället, enligt mina beräkningar så blir det billigast att köpa komponenterna löst. Vad har jag missat?

Jag vet inte riktigt vad du menar med evaporatorn, när det gäller flödesmätaren, men på KB skall du inte sätta in någon flödesmätare, de stryper flödet för mycket.
På varma sidan har man lägre flöde, så där går det bättre.
Allt finns på lager, vill du vara säker på att få det före julafton måste du beställa mot postförskott.
Slangklammer behöver du bara använda på rör/givare som blir varmare än typ 65 grader, i övrigt är det minst lika bra att bara tejpa fast givarna med några varv eltejp.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7663
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #48 skrivet: 17 december 2012, 21:49:28 »
Smurfen, det kan ju vara så enkelt att Oraklet hade en felaktig uppfattning, det har , hör och häpna, skett mer än en gång. ::)
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #49 skrivet: 17 december 2012, 21:58:47 »
En fråga Rickard
Finns det tryckfalls diagram på flödesmätarna?

Du kocken  :). I vilken VVS teknisk frÃ¥ga hade oraklet en felaktig uppfattning?  I detta pÃ¥stÃ¥ende om sjökollektorer sÃ¥ stämmer det .
Det har hänt!  ;)
Cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7663
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #50 skrivet: 17 december 2012, 22:19:07 »
Att det skulle vara skillnad om det bildas is med sjö kollektor som hindrar värmeupptaget men inte vid mark kollektor. Eftersom han bara nämner just sjökollektor och isbildning måste man dra slutsatsen att det bara är där som problemet uppstår, och du vill väl inte påstå att han medvetet "mörkade" om vad som skulle kunna hända i våt mark. Jag skulle påstå att isen kan bli ungefär lika "svår" oavsett vart slangen ligger.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #51 skrivet: 17 december 2012, 22:24:25 »
En fråga Rickard
Finns det tryckfalls diagram på flödesmätarna?

Du kocken  :). I vilken VVS teknisk frÃ¥ga hade oraklet en felaktig uppfattning?  I detta pÃ¥stÃ¥ende om sjökollektorer sÃ¥ stämmer det .
Det har hänt!  ;)
Cc
Nej, jag har inget diagram på just den, men de är ju rätt lika på alla vattenmätare av single jet typ, som t.ex. den här: https://www.itron.com/PublishedContent/Medis_Cyble_pb_EN_02-12.pdf

När det gäller sjövärme så kan det vara sämre än jordvärme, anledningen påstås vara den låga densiteten på vatten, och den ännu lägre densiteten på is.
Man brukar ju därför rekommendera att trampa ned slangen i botten, om möjligt för att fukt/blöt lera har högre densitet.
För egen del vet jag inte vad som är bäst, men någon enorm skillnad har jag svårt att tänka mig det är mellan lera och vatten.
Man har ju tillgång till enormt stora energimängder i vattnet när det byter fas från vatten till is, och det borde ju vara mindre vatten i lera...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7663
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #52 skrivet: 17 december 2012, 22:29:19 »
Normalt har man en betydligt högre temperatur på sjö vatten att ta energi ur än i marken, i dom flesta sjöar blir bottenvattnet ytterst sällan under 4 grader.
Källa: mÃ¥nga isdyk där dykdator loggar temperaturen ca var 5 sekund  tummenupp
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #53 skrivet: 17 december 2012, 22:43:27 »
Isdyken du gjort , har dom vart ovanför en sjökollektor?
Där vattnet står still och det är belastning på den
Cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme-loggning?
« Svar #54 skrivet: 17 december 2012, 23:16:15 »
Jag vet inte riktigt vad du menar med evaporatorn, när det gäller flödesmätaren, men på KB skall du inte sätta in någon flödesmätare, de stryper flödet för mycket.
På varma sidan har man lägre flöde, så där går det bättre.
Allt finns på lager, vill du vara säker på att få det före julafton måste du beställa mot postförskott.
Slangklammer behöver du bara använda på rör/givare som blir varmare än typ 65 grader, i övrigt är det minst lika bra att bara tejpa fast givarna med några varv eltejp.

OK, ska sätta flödesgivaren på VB.
Evaporatorn..=förångaren...:-)
Ligger en PForder nu iaf!
Trots att allt skulle finnas i lager kom det ett mail om att ngt inte fanns, en bugg?
Julafton närmar sig....
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #55 skrivet: 17 december 2012, 23:58:10 »
Vatten är lättare (lägre densitet) när den är under 4 grader, så i teorin stiger nollgradigt vatten om man har 4 gradigt vatten ovanför.

Sedan är det säkert en massa praktiska saker som dy mm som hindrar eller drar ned denna densitetsdrivna omsättning och  förmodligen inget man kan räkna med vid högre effektuttag per meter slang.

Is leder värme betydligt bättre än vatten  - orörligt vatten leder  ungefär 0.55 W/m/K medans is ligger ungefär 2.18 W/m/K - dvs nästa 4 ggr bättre än flytande vatten som inte cirkulerar. Sten typ granit mm kanske ligger runt 2.7 W/m/K i genomsnitt vilket gör att dy och lerinblandning mm. förmodligen inte har sÃ¥ jättestor betydelse hur det fryser runt en markslang och dess värmetransport in utifrÃ¥n sjön, det är nog viktigare att det inte är luft...
.
 (luft 0.025 W/m/k, koppar ca 380 W/m/k, järn ca 89 W/m/K som jämförelse)

« Senast ändrad: 17 december 2012, 23:59:53 av xxargs »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Trots att allt skulle finnas i lager kom det ett mail om att ngt inte fanns, en bugg?
Julafton närmar sig....

Mmm, det finns kabel på lager, men när man har kombinationer (betyder att du kan välja kabellängd) så är det lite svårt att se om någon enskild kabellängd håller på att "ta slut" i lagersaldot.
Det kommer inget larm till mig, så jag ser det bara när jag gör en manuell genomsökning av lagersaldot.

Vatten är lättare (lägre densitet) när den är under 4 grader, så i teorin stiger nollgradigt vatten om man har 4 gradigt vatten ovanför.

Sedan är det säkert en massa praktiska saker som dy mm som hindrar eller drar ned denna densitetsdrivna omsättning och  förmodligen inget man kan räkna med vid högre effektuttag per meter slang.

Is leder värme betydligt bättre än vatten  - orörligt vatten leder  ungefär 0.55 W/m/K medans is ligger ungefär 2.18 W/m/K - dvs nästa 4 ggr bättre än flytande vatten som inte cirkulerar. Sten typ granit mm kanske ligger runt 2.7 W/m/K i genomsnitt vilket gör att dy och lerinblandning mm. förmodligen inte har sÃ¥ jättestor betydelse hur det fryser runt en markslang och dess värmetransport in utifrÃ¥n sjön, det är nog viktigare att det inte är luft...
.
 (luft 0.025 W/m/k, koppar ca 380 W/m/k, järn ca 89 W/m/K som jämförelse)

Det som vore intressant i en diskussion som denna är väl egentligen hur stor värmeledningen är i vattenmättad lera/dy, som brukar rekommenderas vid sjövärme, alltså att man försöker trampa/gräva ned slangen i bottensedimenten...
I stillastående vatten kan det bli is runt slangen rätt fort har jag förstått, och det är också därför man måste vikta ned slangen.
En bekant till  mig fick "ordna till" sin sjövärmekolletor efter första vintern, dÃ¥ hade den flutit upp och drivit iväg p.g.a. att de snÃ¥lat med vikter.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #57 skrivet: 18 december 2012, 08:28:40 »
Vatten är lättare (lägre densitet) när den är under 4 grader, så i teorin stiger nollgradigt vatten om man har 4 gradigt vatten ovanför.

Sedan är det säkert en massa praktiska saker som dy mm som hindrar eller drar ned denna densitetsdrivna omsättning och  förmodligen inget man kan räkna med vid högre effektuttag per meter slang.

Is leder värme betydligt bättre än vatten  - orörligt vatten leder  ungefär 0.55 W/m/K medans is ligger ungefär 2.18 W/m/K - dvs nästa 4 ggr bättre än flytande vatten som inte cirkulerar. Sten typ granit mm kanske ligger runt 2.7 W/m/K i genomsnitt vilket gör att dy och lerinblandning mm. förmodligen inte har sÃ¥ jättestor betydelse hur det fryser runt en markslang och dess värmetransport in utifrÃ¥n sjön, det är nog viktigare att det inte är luft...
.
 (luft 0.025 W/m/k, koppar ca 380 W/m/k, järn ca 89 W/m/K som jämförelse)

Japp, det där är i linje med vad jag läst i div rapporter om sjövärme.
Det optimala är tydligen om man kan få slange att frysa fast i botten, då uppnås maximal värmeöverföring från källan, vilket alltså är bottnen, inte själva sjövattnet.
(Vattnet värms av botten, inte tvärtom).
Det enda Oraklet menade var nog att det kan bli problem om det bildas så mkt is på kollektorn att flytkraften från isen lyfter hela härligheten.
Det kan ju hända om effektuttaget är så högt att slangen inte hinner frysa fast i botten först eller om den ev inte ligger an mot botten överallt.
Sedan kan det bli problem med den ordinarie sjöisens härjningar i strandkanten, precis som med vilken brygga eller liknande som helst så slangen måste grävas ned där. Just där har jag lite ångest eftersom den minigrävare jag använde för ändamålet inte riktigt räckte ut så långt som jag vill, men vi får väl se... dontknow
Det som är positivt är iaf att det är ett lite strömt område vid min strand, det är som en liten udde, så kanske man inte ska oroa sig för mkt.
« Senast ändrad: 18 december 2012, 08:31:22 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme-loggning?
« Svar #58 skrivet: 18 december 2012, 08:33:52 »
Mmm, det finns kabel på lager, men när man har kombinationer (betyder att du kan välja kabellängd) så är det lite svårt att se om någon enskild kabellängd håller på att "ta slut" i lagersaldot.
Det kommer inget larm till mig, så jag ser det bara när jag gör en manuell genomsökning av lagersaldot.

Det som vore intressant i en diskussion som denna är väl egentligen hur stor värmeledningen är i vattenmättad lera/dy, som brukar rekommenderas vid sjövärme, alltså att man försöker trampa/gräva ned slangen i bottensedimenten...
I stillastående vatten kan det bli is runt slangen rätt fort har jag förstått, och det är också därför man måste vikta ned slangen.
En bekant till  mig fick "ordna till" sin sjövärmekolletor efter första vintern, dÃ¥ hade den flutit upp och drivit iväg p.g.a. att de snÃ¥lat med vikter.

Aha, Ok, då blir tomten glad här hemma då! :)
Jag har inte snålat med vikter iaf, helt enligt rek där.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7663
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #59 skrivet: 18 december 2012, 16:48:41 »
Det kallaste icke frusna vattnet i naturen hittar man små och medelstora bäckar/åar, där är det inte ovanligt att vattnet är nollgradigt. Så är det i alla fall där man har "riktig" vinter, det kan man lätt se på att i det öppna vattendraget finns stenar som är helt klädda i is. I den typen av rinnande vatten skulle i alla fall jag inte lägga mina kolektorslangar.
Cocacola, bara det är någorlunda sikt i vattnet kan man tydligt se att vattnet runt slangen stiger. Det blir oskarp och rör sig uppåt
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!