0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Strömmar vattnet? om inte så kan man råka ut för att det bildas is runt slangarna och man lyckas knappt hämta upp ngt alls. Vet ställen där det hänt.6kw kolvkompressor med R22 eller kanske R12 som är 30 år gammal , njaa köp en ny maskin. Det kommer bli bättre
Dåså bara att satsa då Kyltekniken är den samma idag som då det begav sig, men dagens kompressorer är lite bättre. Du får nog problem att få tag i köldmedium om du har R22 eller R12 eftersom dem är förbjudna.Jag skulle ta en scrollmaskin tyst och effektiv men då får du ju inte pyssla förstås.
Var nere i källaren nu, förkortningen CTH kan även tydas ut: "Cold To Heat"Ingen klocka som ringer..?
Citat från: karlmb skrivet 04 juli 2011, 21:17:30Var nere i källaren nu, förkortningen CTH kan även tydas ut: "Cold To Heat"Ingen klocka som ringer..?Eller Chalmers Tekniska Högskola...Jag skulle tro att ett kompressorbyte och ombyggnad till vatten/vatten kostar ca 50 000:- För ytterligare 10 000:- får du en ny 15kW Nibe med modernare styrsystem, nya pumpar och ventiler, flera års garanti, etc.
Ett kompressorbyte i en normal villapump brukar kosta ca 30 000:- vad jag har förstått. Din pump är lite större, så jag antar att själva kompressorn är dyrare. Det kanske till och med sitter två kompressorer i den?
Utöver det kan man väl nämna att det rekommenderas att värmepumpar arbetar mot flytande kondensering och inte mot acktank för bästa möjliga verkningsgrad och driftförhållanden (längst livslängd, bäst besparing).