0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Det här måste vara en missuppfattning, hade det varit på det viset skulle ingen jordvärme fungera. I lerjord t ex bildas det oftast is någon gång i januari. Möjligen kan det vara en nackdel att slangen måste förankras väl för att inte flyta upp.
OK, jag lägger till rums + utegivare samt fram och retur från värmesystemet (golvvärme) förstås.Tänkte finlira o köra givare som sitter inne i flödet på vb evaporator, in+ ut. Typ dessa http://www.energibutiken.se/sv/temperaturgivare/9-1-wire-temperaturgivare-kapslad-6mm.htmlsamt dessa på övriga positioner: http://www.energibutiken.se/sv/temperaturgivare/10-dallas-1-wire-pro-rorgivare.htmlmed slangklämmor.Sedan denna flödesgivare på evaporator ut:http://www.energibutiken.se/sv/flodesmatare/92-flodesmatare-med-pulsutgang-qn-25.htmlÅsså en http://www.energibutiken.se/sv/hem/1-logger-2020-temperaturlogger.htmlSen en elmätarsensor och en beg 3-fasmätare förstås.Ser ut som att du har allt i lager till tomten, Richard... Har jag glömt ngt?Jag fattar dock inte vad jag får extra om jag köper startpaketet för logger 2020 istället, enligt mina beräkningar så blir det billigast att köpa komponenterna löst. Vad har jag missat?
En fråga Rickard Finns det tryckfalls diagram på flödesmätarna?Du kocken . I vilken VVS teknisk fråga hade oraklet en felaktig uppfattning? I detta påstående om sjökollektorer så stämmer det .Det har hänt! Cc
Jag vet inte riktigt vad du menar med evaporatorn, när det gäller flödesmätaren, men på KB skall du inte sätta in någon flödesmätare, de stryper flödet för mycket.På varma sidan har man lägre flöde, så där går det bättre.Allt finns på lager, vill du vara säker på att få det före julafton måste du beställa mot postförskott.Slangklammer behöver du bara använda på rör/givare som blir varmare än typ 65 grader, i övrigt är det minst lika bra att bara tejpa fast givarna med några varv eltejp.
Trots att allt skulle finnas i lager kom det ett mail om att ngt inte fanns, en bugg?Julafton närmar sig....
Vatten är lättare (lägre densitet) när den är under 4 grader, så i teorin stiger nollgradigt vatten om man har 4 gradigt vatten ovanför.Sedan är det säkert en massa praktiska saker som dy mm som hindrar eller drar ned denna densitetsdrivna omsättning och förmodligen inget man kan räkna med vid högre effektuttag per meter slang.Is leder värme betydligt bättre än vatten - orörligt vatten leder ungefär 0.55 W/m/K medans is ligger ungefär 2.18 W/m/K - dvs nästa 4 ggr bättre än flytande vatten som inte cirkulerar. Sten typ granit mm kanske ligger runt 2.7 W/m/K i genomsnitt vilket gör att dy och lerinblandning mm. förmodligen inte har så jättestor betydelse hur det fryser runt en markslang och dess värmetransport in utifrån sjön, det är nog viktigare att det inte är luft.... (luft 0.025 W/m/k, koppar ca 380 W/m/k, järn ca 89 W/m/K som jämförelse)
Mmm, det finns kabel på lager, men när man har kombinationer (betyder att du kan välja kabellängd) så är det lite svårt att se om någon enskild kabellängd håller på att "ta slut" i lagersaldot.Det kommer inget larm till mig, så jag ser det bara när jag gör en manuell genomsökning av lagersaldot.Det som vore intressant i en diskussion som denna är väl egentligen hur stor värmeledningen är i vattenmättad lera/dy, som brukar rekommenderas vid sjövärme, alltså att man försöker trampa/gräva ned slangen i bottensedimenten...I stillastående vatten kan det bli is runt slangen rätt fort har jag förstått, och det är också därför man måste vikta ned slangen.En bekant till mig fick "ordna till" sin sjövärmekolletor efter första vintern, då hade den flutit upp och drivit iväg p.g.a. att de snålat med vikter.