0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Man lär ju vara on-grid när man investerar i anläggningen som skall möjliggöra off-grid?I mina ögon innebär det att man kan få bidragen.
Den stora fördelen på sikt med On-Grid blir att man för första gången på riktigt kommer förbi akilleshälen i många alternativanläggningar, lagringen av energi, vare sig det gäller att lagra värmeenergi eller som i solcellernas fall, elenergi.Här få du för första gången få betalt för att köra ut överskott du inte behöver i elnätet och du kan när du behöver mer energi och din anläggning inte producerar så mycket som krävs, köpa tillbaks denna energi.Detta förhållande ändrar ekvationen kraftigt för om och när en solcellsanläggning är vettig att satsa på och hur lönsamheten för en alternativanläggning skall räknas hem.Om man i beräkningen tar med att anläggningen inte innehåller några rörliga delar blir det än mer intressant.Miljöfördelar oräknade.Byter du dessutom ut fossilbränslebehovet till att "tanka" bilen med denna egenproducerade el som inte behöver importeras kommer du också att påverka handelsbalansen positivt.(Mycket av vår minuspost på handelsbalanskontot består av importkostnader för bensin och diesel).Det kanske är tidigt med höga investeringskostnader än men med ett 60% bidrag till investeringen till en solcellsanläggning, 1 krona per kwh i betalt från nätägaren med fritt utbyte av elmätare börja det åtminstone för mig se intressant ut.
Citat från: zibrosc1235 skrivet 20 juni 2011, 09:16:09Den stora fördelen på sikt med On-Grid blir att man för första gången på riktigt kommer förbi akilleshälen i många alternativanläggningar, lagringen av energi, vare sig det gäller att lagra värmeenergi eller som i solcellernas fall, elenergi.Här få du för första gången få betalt för att köra ut överskott du inte behöver i elnätet och du kan när du behöver mer energi och din anläggning inte producerar så mycket som krävs, köpa tillbaks denna energi.Detta förhållande ändrar ekvationen kraftigt för om och när en solcellsanläggning är vettig att satsa på och hur lönsamheten för en alternativanläggning skall räknas hem.Om man i beräkningen tar med att anläggningen inte innehåller några rörliga delar blir det än mer intressant.Miljöfördelar oräknade.Byter du dessutom ut fossilbränslebehovet till att "tanka" bilen med denna egenproducerade el som inte behöver importeras kommer du också att påverka handelsbalansen positivt.(Mycket av vår minuspost på handelsbalanskontot består av importkostnader för bensin och diesel).Det kanske är tidigt med höga investeringskostnader än men med ett 60% bidrag till investeringen till en solcellsanläggning, 1 krona per kwh i betalt från nätägaren med fritt utbyte av elmätare börja det åtminstone för mig se intressant ut. Hejsan!Håller fullständigt med dig. 1:-/kWh är definitivt intressant.Sedan är ju frågan om det blir månads eller årsnettodebitering.Med årsnettodebitering så blir det till att fylla varenda mm² med solpaneler.MVH//Thomas
Jag gillar tyskarnas upplägg, som jag trodde var ett skämt första gången en tysk berättade om det. I princip sälj för 4 kr köp för 2 kr. I Sverige kanske det skulle heta 2 resp 1 kr.Just för solanläggningar som i princip producerar som mest är mitt behov är som minst gör ju att hela upplägget blir helt styrt av marginaleffekten av köpa/sälja/kvitta.Är det inte så att det bara i princip är helger och soliga vinterdagar som elproduktionen stannar i huset?
"Elproduktionen stannar kvar" i huset...
Är du säker? Jag tror växelriktaren gör så att den mäter nätspänningen och lägger sin utspänning nån volt över. Du får alltså en något högre spänning på din sida elmätaren och strömmen går direkt till dina förbrukare (så länge dom behöver all effekt).
Om huset förbrukar all effekt som solpanelen ger så finns det väl ingen anledning att mäta den? Det är väl det som är poängen - Den el man själv förbrukar är gratis, överskottet får man betalt för.
Citat från: purjo__ skrivet 20 juni 2011, 14:59:16Om huset förbrukar all effekt som solpanelen ger så finns det väl ingen anledning att mäta den? Det är väl det som är poängen - Den el man själv förbrukar är gratis, överskottet får man betalt för.Så har jag också uppfattat det. EON i mitt fall byter ut den fjärravlästa elmätaren kostnadsfritt mot en fjärravläst timelmätare som mäter min elförbrukning som tidigare men är "dubbelriktad" så att den också mäter ev överskottsel som sänds ut på nätet.Förbrukningen betalar man för som tidigare, överskott som man sänder ut på nätet betalar EON 1 krona per kwh för. http://www.eon.se/templates/Eon2TextPage.aspx?id=61317&epslanguage=SV