0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag tror fortfarande inte att nätbolagets elmätare mäter ALL produktion, utan bara den delen av produktionen som inte mitt hus förbrukar. Har du nån länk till nåt ställe som förklarar exakt hur det funkar?
Så funkar detMed hjälp av din produktionskälla producerar dudin egen el. I de fall din egen produktioninte räcker till för din förbrukning, köper du denresterande el du behöver av den elleverantör duvalt. Elmätaren kommer timvis att registrerabåde din förbrukning och produktion. Om duproducerar mer än du förbrukar, finns möjlighetatt sälja överskottselen på den avregleradeelmarknaden.
Svcaret finns i EONs egen PDFhttp://www.eon.se/upload/eon-se-2-0/dokument/privatkund/produkter_priser/elnät/fornybar_elprod2011majWEBB.pdfCiteraSå funkar detMed hjälp av din produktionskälla producerar dudin egen el. I de fall din egen produktioninte räcker till för din förbrukning, köper du denresterande el du behöver av den elleverantör duvalt. Elmätaren kommer timvis att registrerabåde din förbrukning och produktion. Om duproducerar mer än du förbrukar, finns möjlighetatt sälja överskottselen på den avregleradeelmarknaden.Jag uppfattar detta som Purjo_ gör att man bara säljer överskottet som inte huset kan tillgodogöra sig
Börjar fatta långsamt men säkert.Debiteringsmodellen i Sverige är då att man man i princip årligen kvittar vad man skickat ut på nätet mot det man tagit tillbaka. Det är bara om man över ett år skulle ha ett överskott producerat som man får betalt med ynka kronan per kWh.Hur blir det med elskatten? Sköter Nätägaren om detta, eg ser till så att jag betalar 35öre per kWh förbrukad el?Vore ju trevligt om man istället kunde sälja sin överskottsel på dagtid till tyskarna för 4kr kWh
Citat från: Lmf skrivet 20 juni 2011, 16:51:51Svcaret finns i EONs egen PDFhttp://www.eon.se/upload/eon-se-2-0/dokument/privatkund/produkter_priser/elnät/fornybar_elprod2011majWEBB.pdfCiteraSå funkar detMed hjälp av din produktionskälla producerar dudin egen el. I de fall din egen produktioninte räcker till för din förbrukning, köper du denresterande el du behöver av den elleverantör duvalt. Elmätaren kommer timvis att registrerabåde din förbrukning och produktion. Om duproducerar mer än du förbrukar, finns möjlighetatt sälja överskottselen på den avregleradeelmarknaden.Jag uppfattar detta som Purjo_ gör att man bara säljer överskottet som inte huset kan tillgodogöra sigJa precis. Det är ju det som jag skrivit tidigare. Elmätaren kommer registrera både produktion och förbrukning.
Självklart förbrukas energin i huset som tillverkas, de som " blir över" går ut på nätet..
Så här ser Fortums regler ut för småskalig elproducent(Innebär att man förbrukar mer än man producerar) http://www.fortum.se/countries/se/privat/elnat/smaskalig-elproduktion/priser/pages/default.aspx Fortums elmätare mäter både konsumtion och produktion. Vi ser till att mäta din överskottsel och att du får betalt för den. Inmatning mäts per timme och du får betalt av Fortum utifrån marknadspris, sk timspotpris på den nordiska elbörsen Nord Pool, d.v.s. utifrån priset som gäller när inmatningen sker. På de viset får våra små elproducenter samma pris som stora producenter.
Citat från: thpagu skrivet 20 juni 2011, 18:29:00Citat från: Lmf skrivet 20 juni 2011, 16:51:51Svcaret finns i EONs egen PDFhttp://www.eon.se/upload/eon-se-2-0/dokument/privatkund/produkter_priser/elnät/fornybar_elprod2011majWEBB.pdfCiteraSå funkar detMed hjälp av din produktionskälla producerar dudin egen el. I de fall din egen produktioninte räcker till för din förbrukning, köper du denresterande el du behöver av den elleverantör duvalt. Elmätaren kommer timvis att registrerabåde din förbrukning och produktion. Om duproducerar mer än du förbrukar, finns möjlighetatt sälja överskottselen på den avregleradeelmarknaden.Jag uppfattar detta som Purjo_ gör att man bara säljer överskottet som inte huset kan tillgodogöra sigJa precis. Det är ju det som jag skrivit tidigare. Elmätaren kommer registrera både produktion och förbrukning.Vi tar ett enkelt räkneexempel för att reda ut begreppen:Om min anläggning producerar 1kW samtidigt som huset förbrukar 1kW. Kommer båda mätarna att stå still då, eller 'säljer' jag 1kWh per timme samtidigt som jag tvingas köpa 1kWh i timmen?