0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kompressorn på en 480 drar 550 watt
Jag menar att effektiviteten bestäms så pass mycket av en LLVP, se tillägget ovan.Om du inte har annat än råttor i källaren, varför inte borra hål i golvet och släppa ner kylan från trådens radiator?
Vad ska man då ha en kraftigare FLVP till med sämre COP? studs
Jag kanske är dum i huvudet men självklart ska man ha en kraftigare maskin. En så kraftig att man inte behöver köpa spets. Nu kanske det inte är någon höjdare i kombination med flvp, jag har inte räknat på det.
Hallå där debatten handlar inte om mitt hus.Vi jämför användbarheten av IVT480 eller andra FLVP med sådant som Nibe 750. Jag pratar om användbarheten i mycket välisolerade hus.Det är oacceptabelt att byta ämne i varenda inlägg och tappa tråden.
Man har inte alltid praktisk nytta av större kompressor och samma cop,det är tydligast vid MYCKET välisolerade hus som kan värmas upp med sådär en kilowatt utöver ofrånkomlig kroppsvärme och andra naturliga värmekällor.Man ska vara försiktig med ordet "alltid" i vissa lägen och förstå vad den andre beskriver efter ett otal upprepningar.Vill ni betala det tiodubbla för en apparat som är överflödig så inte mig emot.Lite handlar det väl om inköpspriset, idag är en beg. IVT480 i stort sett gratis.Ska man helt strunta i kostnader finns det andra lösningar än FLVP.