0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
avgtemp = ((avgtemp*0.97)+(Thermistor(analogRead(3))*0.03)); //Integrate thermistorvalue if (Comp > 0) //Is the compressor running? { Hyst=SetHyst; //Yes, add hysteresisvalue to SetTemp } else { Hyst = 0; //No, use SetTemp as is } if (avgtemp < (SetTemp + Hyst)) { //Are we below SetTemp? if (Thermistor(analogRead(2)) < 0) { // Is there frost on the evaporator? Defrost(); //Yes, do a defrost } analogWrite(9, 255); //Condenserfan full rpm Fan = int((SetTemp+Hyst-avgtemp)*192)+64; //Calculate evaporator fan speed if (Fan > 255) { //Is it above full? Fan = 255; //Yes, limit to full speed } if (Fan < 64) { //Is it below minimum speed? Fan = 64; } analogWrite(10, Fan); //Set evaporator fan speed Comp = 1; //Set compressor on status digitalWrite(8, HIGH); //Start the compressor}else //Equal or above SetTemp{ if (Comp > 0) { //Was the compressor running? Defrost(); //Yes, start a defrost } analogWrite(9, 0); //Stop the condenserfan Comp = 0; //Set compressor off status digitalWrite(8, LOW); //Stop the compressor analogWrite(10, 0); //Stop the evaporatorfan}
Jag ställde samma 2 frågor till Nibe och fick ett obegripligt svar:Marknad.Tät isolerade hus med människor som inte är intresserade av att programmera displayer.
Svaret är enkelt, 480 och 490 byggs inte alls längre men de klarar att värma upp moderna välisolerade hus utan värst mycket tillsatser. De är inga kylskåp med dörren på glänt. Min 480 klarar lätt ett cop på 3,2 medan er idol Nibe 750 knappt klarar 2,0 dvs gillar man att ha en väsnande kompressor på 3 Kilowatt så kör hårt, inte särskilt modern lösning, snarare klantig.
Min 480 klarar lätt ett cop på 3,2 medan er idol Nibe 750 knappt klarar 2,0 dvs gillar man att ha en väsnande kompressor på 3 Kilowatt så kör hårt, inte särskilt modern lösning, snarare klantig.
Det är klart att huset måste vara rejält isolerat, varför inte när det finns såna som klarar sig på nästan "inget" numera.Kompressorn på en 480 drar 550 watt, jag kollade hur lång tid det tog att värma upp bara badrummet tre grader utan elpanna eller annat.Sen gjorde jag samma test med ett el-element på 2 Kilowatt och med det gick det obetydligt snabbare.Jag kan plocka fram anteckningarna nästa gång jag är på den hålan, nu sitter jag i en bekväm liten lägenhet i Stockholm, med fjärrvärme
Jag kan väldigt lätt begränsa all uteffekt till bara badrummet med mina kopplingar. Då blir mätningen snabbare, enklare osv.Eller hur.
Ja, men inte helt rättvisande eftersom du drar inte frånluften från badrummet enbart.
Men det är ju ändå samma uteffekt eller väldigt nära som jag har annars med tanke på ovanst inlägg och min boostning på övervåningen.Under en kort mätperiod (ca en halvtimme) blir det ganska rätt.