0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Är det lilla lördag idag Förresten så kan du inte skriva i var och varannan tråd i hopp om att bli uppgraderad.Det är en bit kvar tills dess
Det blev nog spill av kall-luft som lagt sig efter golvet och sen har du mätt rumstempen innan det skett en utjämning.Man ska vara rädd om fötterna.
Jag tror förstås inte att det blir nåt varmblås över rumstemp.Kall radiator men ändå tillräckligt varm för att korta avfrostningstider eller undanröja dem, antar jag.
Jag kommer aldrig att förstå nyttan av en kall radiator som blåser rumstempererad luft.Men jag kan lika gärna läsa tråden som vilken tråd som helst.
David eller Purjo__,Vad är det för skillnad på dessa 2 kodrader?Kodstycke: [Välj]avgtemp = (avgtemp*0.97)+(Thermistor(analogRead(3))*0.03);Kodstycke: [Välj]avgtemp = ((avgtemp*0.97)+(Thermistor(analogRead(3))*0.03));Nu fungerar mätningen av rumstempen med den nedre raden och en kapslad NTC.
avgtemp = (avgtemp*0.97)+(Thermistor(analogRead(3))*0.03);
avgtemp = ((avgtemp*0.97)+(Thermistor(analogRead(3))*0.03));
det är ingen skillnad. Resultatet skall bli det samma. Om resultatet inte blir det samma så är det en bugg gissar jag. Jag hade i normalfallet alltid använt alternativ ett. Men kanske finns det språk som kräver att man sätter parantes runt hela ekvationen. Annars kanske den inte matteräknar och att resultatet typ blir en sträng som är 19.40.6 i stället för 20 (om vi utgår från att avgtemp och termistorn båda är prick 20c.) Kanske har jag till och med haft detta problem någongång men inte tänkt mer på det. När jag skriver får jag för mig att så kanske kan vara fallet i språk där variabler inte typdeklareras typ python eller så.