0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
HejUrsäkta för mitt ganska hårda påhopp igår.Angånde din infallsvinkel om vaför inte vartalsstyning är COP-höjande på v/v-VP när det är det på l/l-VP, så har du förkänat ett bemötande, inte idag men det kommer. Kanske startar jag en ny tråd, under Mark/Berg-värmepumpar det känns inte märkets bundet. Samtidigt vore det synd att tappa "Themia Support".
HejCitat från: Themia Support skrivet 05 januari 2006, 08:23:37Har du tittat på Copelands hemsida www.ecopeland.comJa jag har sökt.De har en bra sida över sina produkter med uppgifter om värmekapacitet och smatidigt energi-in, som givetvis är enkel att räkna om men då jag inte vet hur testerna är gjorda så vet jag inte hur rätt det blir (de kan ha med värmeväxlarförluster).Dessutom var det ju mindre arbete att fråg dig efter det. PS. Varför kallar du dig "Themia Support" med Thermia utan "r"?
Har du tittat på Copelands hemsida www.ecopeland.com
Oj,Oj,OJ Vilken fart det blev på denna sida. Men jag håller fortfarande kvar vid att när de löst en inverterstyrning så kommer vi ha helt andra driftfakta än idag. COP behöver väl inte alltid anges vid +7 men självklart när det rör sig om luft-luft för de jobbar mot uteluft och +7 ska vara ngt genomsnitt/år. På vätska/vatten är det väl 0/35 som COP beräknas eller kör thermia med +2/30 när de effektbestämmer sina värmepumpar??Tystare ljudnivå, mindre slitage på kompressorn,jämn och fin värme +- 0.5grader diff,inga Amperespikar på nätet,ack.tankar kan slopas,inga knäppningar i systemet,bättre årsförbrukning för färre starter m.m m.mAv mig veterligen så är det nämligen så att när man varvtalsstyr en scroll så blir den inte tät mellan skivorna som är ett måste och därigenom bara "står och stampar",ett annat problem är oljereturen till kompressorn när man varvar ner maskinen. Men tro mig det jobbas på för fullt, inte bara hos IVT.En annan fråga, när man pratar varvtalsstyrning så blir det ju alltid en minskning av varvtalet här i Sverige,men tar man en Norgekompressor så måste man ju kunna trissa upp varvtalet lite. Finns det ngn med erfarenhet av detta?
Citat från: pellep skrivet 06 januari 2006, 09:58:11Citat från: Themia Support skrivet 04 januari 2006, 17:50:43Hur menar du då.??Från Thermias hemsida:"Marknadens första bergvärmepump med varvtalsstyrning!Thermia Diplomat Optimum är marknadens första bergvärmepump som automatiskt anpassar sig efter ditt hus aktuella värmebehov.Den är utrustad med varvtalsstyrning som sekund för sekund känner av värmesystemets temperatur, utomhustemperatur och tappvarmvattenförbrukning. På det sättet minimerar den energiåtgången och maximerar värmeproduktionen. Med Thermia Diplomat Optimum kan du därför minska din uppvärmningskostnad med mer än tre fjärdedelar."En liknande formulering fanns i en annons som jag läste.Det må vara rätt i sak, men hur är det meningen att läsaren skall uppfatta budskapet?Att VPn har en varvtalsstyrd cirkulationspump?Nej. det menas precis som det står, att den är behovsanpassad och att kunden inte ska behöva oroa sig för om Värmepumpen går som den ska. den ställer in sig själv
Citat från: Themia Support skrivet 04 januari 2006, 17:50:43Hur menar du då.??Från Thermias hemsida:"Marknadens första bergvärmepump med varvtalsstyrning!Thermia Diplomat Optimum är marknadens första bergvärmepump som automatiskt anpassar sig efter ditt hus aktuella värmebehov.Den är utrustad med varvtalsstyrning som sekund för sekund känner av värmesystemets temperatur, utomhustemperatur och tappvarmvattenförbrukning. På det sättet minimerar den energiåtgången och maximerar värmeproduktionen. Med Thermia Diplomat Optimum kan du därför minska din uppvärmningskostnad med mer än tre fjärdedelar."En liknande formulering fanns i en annons som jag läste.Det må vara rätt i sak, men hur är det meningen att läsaren skall uppfatta budskapet?Att VPn har en varvtalsstyrd cirkulationspump?
Hur menar du då.??
Rena rama lurendrejeriet, borde vara straffbart.
Jag vidhåller att det borde vara straffbart.
9-åring fartill Arvika
Citat från: Rickard skrivet 10 januari 2006, 09:12:04Rena rama lurendrejeriet, borde vara straffbart. Det är synd att det blir massa missförstånd över allt, men som det står i reklam texten så är den vartalstyrd, och det finns ingenting som säger att en kompressor ska va det bara för att det står varvtalstyrd.Där emot så är en inverter maskin en reglerbar kompressor.
Jag kan garantera att minst 99% av de som läst reklamen tror att det är kompressorn som är varvtalsstyrd, precis som er marknadsförings-avdelning hade tänkt!Jag vidhåller att det borde vara straffbart.Och det är definitivt inget missförstånd, varken ifrån Thermia eller konsumenterna. Annonseringen har varit väl planerad och nått sitt mål, jag undrar hur många värmepumpar som sålts till kunder som skryter över att de har marknadens första vartalsstyrda (kompressorn) bergvärmepump. Säkert massor! , det är beklämmande!
Citat från: Rickard skrivet 10 januari 2006, 09:45:44Jag vidhåller att det borde vara straffbart.Vore jag domaren skulle de få någon månad extra för den så kallade underkylaren.