0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!På min CTR motsvarar kl 12 på hygrostaten 55% RH, kl 3 65% RH. Fläkten går kontinuerligt oavsett om avfuktning pågår eller ej. Enbart fläkt drar ca 3 kWh/dygn.Gunnar du har en lite äldre hyg. där RF skalan står med, fläkten borde gå att stänga av ifall man inte behöver ett undertryck i grunden.Vänligen / Gunnar
Det här var intressant, min står på ca kl 2 och har RF 45%. En annan som skrivit i denna tråd sa att sista linjen ca kl 3 motsvarar RF 65%.
Hej!På min CTR motsvarar kl 12 på hygrostaten 55% RH, kl 3 65% RH. Fläkten går kontinuerligt oavsett om avfuktning pågår eller ej. Enbart fläkt drar ca 3 kWh/dygn.Vänligen / Gunnar
Alltså en förhållandevis stor volym i krypgrunden. Höjden underlättar service och luftcirkulationen inne i krypgrunden men innebär samtidigt ett klart större avfuktningsbehov. Uteluft läcker in bl.a. via gruset och små springor som kan finnas lite här och var. Skulle absolut försöka förbättra tätningen samt installerat en bra kondensavfuktare (som klarar +5C plus extra tempvakt) som komplement. En extra fläkt 25-40W kan behövas för att hjälpa till att vispa runt luften inne grunden. Lätt att fixa med den "arbetshöjden". Kondensavfuktaren får ta hand om fukten under sommarhalvåret och CTR går under vintern samt blir back-up under övriga årstider.
Behöver fläkten gå hela tiden ??
De kan kopplas via ett master-slave grenuttag där mastern är avfuktaren. Då kommer fläktarna bara att vara på när avfuktaren går.
DS15 är i minsta laget med tanke på den stora volymen luft i m3 och en vanlig krypgrund är inte precis lufttät... Visst går det i kombination med CTR, men själv hade nog valt DS28 plus 1-2 små byggfläktar eller kanalfläktar.
Du behöver ta reda på hur mycket fukt som kommer in i krypgrunden, uteluft via luftläckage samt markfukt. Uteluft går väl att uppskatta med täthetsprovning men avgiven markfukt tror jag är svårare att mäta upp över en så stor yta. Vid olika temperaturer och RF kan sedan antalet liter vatten som behöver kondenseras med avfuktare beräknas med hjälp av Mollierdiagram etc. Inte den lättaste uppgiften precis eftersom det också beror på aktuell nederbörd och vindar...