Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Några logg-bilder, vad ser ni?  (läst 58275 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Några logg-bilder, vad ser ni?
« Svar #60 skrivet: 28 september 2011, 08:15:54 »
Diff på 20 var ju när pumpen höll på som längst, vet inte om man ska bry sig om de siffrorna. För läser jag loggen så är ju medel diffen 2,4grader.

Medelvärdet avser ju hela tiden - Även den tid då kompressorn står still och diffen är 0 grader. Därför blir ju det värdet mer fel ju kortare tid kompressorn går per dygn.
Det är bara när kompressorn går och värmer huset som du kan läsa av om du har rätt diff.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Några logg-bilder, vad ser ni?
« Svar #61 skrivet: 28 september 2011, 23:03:01 »
Nu råkade jag ju ändra lite förmycket, såsom kurvan.
Känner kallraset allt mer ikväll.

Sänkte gradminuterna från 150 till 130. Höjde kurvan från 8 till 10 (manualen...) och förskjutningen minns jag inte. Däremot höjde jag rumsfaktorn från 2 till 2.5. (har även höjd pumparna några procent... ligger på 16-17grader diff på radiatorkretsen, siktar mot 15 då jag fått för mig det skrevs)

Kallras, är det bara gradminuterna som spökar då?
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Några logg-bilder, vad ser ni?
« Svar #62 skrivet: 28 september 2011, 23:08:45 »
Diffen på radiatorerna ska ligga mellan 5-10 grader 8-9 grader skulle jag sikta på nu när det är varmt ute höj cp till 83 % så blir det bra för det är ingen ide att justera kurvlutingen så länge vp bryter på max diff framledning och ställ rumsgivarpåverkan på 0 så länge.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Några logg-bilder, vad ser ni?
« Svar #63 skrivet: 28 september 2011, 23:11:56 »
Normalt sett är nog rekommendationen att avvakta med inomhusgivare tills dess att du har fått ditt system att fungera bra mot en vanlig kurva.

Det blir liksom lite mycket parametrar och externa störande grejer annars. Vad tror du om att kanske koppla ur denna först och främst?

Sen ska du försöka hitta rätt kurva. Syftet är en kurva som ger dig en stabil temperatur. Jag hade då lämnat rumsbör på säg 20 grader. Alltså ingen förskjutning.

Är temperaturen jämn därefter, vilket kan ta ett tag, så har du en bra kurva. Om det är en grad för lite eller så kan du ju öka rumsbör, förskjutningen.

Gradminuter till VP start kanske du kan ha på säg 100 om du upplever att det blir stötvis varmt och stötvis kallt. Om du inte upplever dessa stötar, varaktigt, ja då kan du dra på lite mer med gradminuterna så att du får så få starter som möjligt.

En innegivare med rumsfaktor 2.5 kommer ju utifrån din innetemp göra ganska stora förändringar av din förskjutning av kurvan. Och det gör det så att säga inte enklare att hitta rätt kurva :)
 

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Några logg-bilder, vad ser ni?
« Svar #64 skrivet: 28 september 2011, 23:22:07 »
Det funkar inte att hitta rätt kurva så länge delta är för högt så vp bryter på max diff framledning för då nollas gradminuterna och hela gradminuträkningen blir galet så fixa diffen först och koppla inte ur rumsgivaren ställ påverkan på 0 så har du en bra start.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Några logg-bilder, vad ser ni?
« Svar #65 skrivet: 28 september 2011, 23:26:03 »
Bra uppstyrt smurfen. Missade att TS fortfarande är way off när det kommer till deltat. Det är 7-10 grader du ska sikta på inte 15. Och självklart, som smurfen säger, 0a påverkan inte koppla ur rent fysiskt. Jag uttrycker mig som en elefant ibland :P
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Några logg-bilder, vad ser ni?
« Svar #66 skrivet: 29 september 2011, 08:38:18 »
...och ändra inte för många saker åt gången. Skruva lite grann och vänta ett dygn...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Några logg-bilder, vad ser ni?
« Svar #67 skrivet: 29 september 2011, 20:22:10 »
Var hemma en sväng mitt på dagen och var besviken att huset inte var kallare (då jag har schemalagt det) och fick då för mig att ändra ytterligare värden.
Och nu ikväll så känns kallraset mer än tidigare, haha.

5.1.2 Klimatsystem: 60 ºC
1.4.9 rumsgivare faktor: 0
1.9.1 värmekurva: 8,-2  (35 vid 0 grader) Denna ändrade jag på under dagen från 10,0
4.9.3 gradminutsinställning.    Start kompressor: -130. tillsats: -400. Diff mellan tillsatssteg: 100.
5.1.11 CP... varmvatten, ekonomi, värme, pool = 83%
5.1.3 max diff framledning:   kompressor=15 ºC. Tillsats=7 ºC



Justnu är det 15grader ute. Det betraktas väl inte som kallt? Då ingen kunde säga en viss temperatur så antar jag att man kanske kan säga att om man pallar att stå ute med bara skjortan på sig så är det varmt... hehe... eller?

Halvt hopplöst att ha givaren i mitten av huset / smal hall. Säkert varmt och gott där men ute vid gavlarna är de kyligt.
« Senast ändrad: 29 september 2011, 20:42:36 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Några logg-bilder, vad ser ni?
« Svar #68 skrivet: 29 september 2011, 21:09:11 »
Du ska nog sänka cp till 40% vv och kanske ca 60% ekonomi pool kan du ställa på vad du vill för du har väl ingen pool minska även gradmin tillsats till minst 5 gånger gradmin start av kompressor och lägg in original loggen så blir det lättare att se deltat  *vinkar*.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Några logg-bilder, vad ser ni?
« Svar #69 skrivet: 29 september 2011, 22:27:42 »
Om det är 15 grader ute på dagen så blir inte huset särskilt kallt på dagen.
Och glöm inte att ändringar av kurva osv tar ett tag innan det märks. Hus är tröga.

Din innegivare, om det är den du pratar om, är satt ur spel (som sig bör i denna fas). Den påverkar inte din värmepump just nu. Och det är målet. Dvs att hitta en kurva som ger den värme du behöver.

Jag skulle även avråda från schemalagda temperaturförändringar under tiden du försöker få ordning på grejerna. Det kommer bara göra det svårare att nå målet.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Några logg-bilder, vad ser ni?
« Svar #70 skrivet: 30 september 2011, 00:35:37 »
Angående gradminuter
* Hur räknas dom för det är inte som en vanlig klockminut väl, för isf gick tiden väldigt fort.
* Eller gradminuternas hastighet, beror de på vad det är för temperatur ute å så? Det känns logiskt...
* Vad är skillnaden om det är minustecken framför värdet?   Ändrade från -130 till -110 i hopp om jämnare värme på kvällen.



Jag ändrade kurvan till 9, -1. Känns bättre att försöka utgå från standarden än det urspårade försöket jag hade innan.
Kanske skulle haft 10 som boken hänvisar än till. Men är helt fokuserad på att maskinen inte ska mata så mycket värme. Har ju stora lågtemp raddar ju för tusan, ska ju inte behöva bastuvärme i ledningarna då ju.  ::)

Testade 40% värme CP och provocerade den att starta tidigare. (höjde upp den till 85% efter den körningen)
* När maskinen hade jobbatklart så låg den på 41,5 ºC ut och 29,4 ºC in.(12,1 diff)
* Beräknad framledning 20,9 ºC .. Fast vad betyder det, är det siffror man ska hålla ett visst värde på?

* Tycker det är lite mupp att de inte kunde gjort den mer automatisk, borde ju inte vara svårt att pumpen anpassar hastigheten själv för uppnå viss diff.
Sen tror jag inte den bryr sig om ändringar under pågående körning, upplever inte att siffrorna ändras hur drastiskt jag än har ändrat. Lite synd då man får vänta på nästa körning.

Elementen var förvånansvärt svala när jag kom in för att precis ha kört en uppvärmning.
Borde setill att få el till pushen så badrummet är med i leken.

Suck, kyligt här vid fönsterna, nästan varmare att gå ute.

* Kanske lite för strypa radiatorer här. Vilket sätt är enklast att lura den att mata värme ifall man ska sitta och mäta av diffen på varje radiator? Lura den på gradminuterna som jag gjorde nyss?
« Senast ändrad: 30 september 2011, 00:48:23 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Några logg-bilder, vad ser ni?
« Svar #71 skrivet: 30 september 2011, 00:56:55 »
att dra ner värme CP till 40% är nog ingen bra idé i ditt fall.
Det smurfen skrev var att sänka VV (varmvatten till dusch etc) till 40% :)

Tanken är ju att om du ligger 5 grader under framledning bör så blir det ju -5 gradminuter varje minut.

Citera
Beräknad framledning 20,9 ºC .. Fast vad betyder det

Det tyder på att du har ganska litet värmebehov för stunden. Värmepumpen anser att om du har 20,9 grader på din framledning så kan du hålla din önskade innetemp (som jag gissar är 19grader då du har -1 i förskjutning (om nu nibe har 20c som default))

Vi säger att det var lite kallare ute och din framledning borde vara på 30 grader för att hålla värmen men den i realiteten är 20 grader för maskinen står still.. ja då kommer den räkna ner med -10 grader per minut. Efter 10 minuter är du på GM-100. Vi säger att din maskin går igång då.. då kommer den sakta men säkert jobba sig upp och förbi. Den måste ju över för att den ska börja räkna tillbaks mot 0, eller hur... Ser man till snittet för framledningstempen under dina körningar så kommer dom ligga på samma värde som framledning BÖR.

Nyckeln till framgång är att inte pilla på så många olika saker. Som vilket förhållande som helst. Ta en grej i taget.

med farten på CP för ditt värmesystem ser du till att du har ett hyfsat delta, dra till med mellan 6 och 10 grader, inte mindre inte mer. Där i mellan är hyfsat safe.

Välj en kurva, skit i förskjutning, och håll dig till den i ett dygn minst. Finn rätt kurva. Nu är det ju nästan sommarvärme ute så jag vet inte om värme ens behövs, beror ju på vart du bor förstås.

Därefter kan man börja laborera för att optimera etc.

Det borde finnas ett skydd som kräver nyckel eller något, typ som ett alkolås, max en ändring per dygn :)))
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Några logg-bilder, vad ser ni?
« Svar #72 skrivet: 30 september 2011, 00:58:52 »
-130 innebär att det måste ha ackumulerats ett värmebehov om 130 gradminuter innan pumpen sätter igång. -110 innebär samma sak men det krävs 20 gradminuter mindre innan den hoppar igång.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 905
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Några logg-bilder, vad ser ni?
« Svar #73 skrivet: 30 september 2011, 09:04:15 »
Angående gradminuter
* Hur räknas dom för det är inte som en vanlig klockminut väl, för isf gick tiden väldigt fort.
* Eller gradminuternas hastighet, beror de på vad det är för temperatur ute å så? Det känns logiskt...
* Vad är skillnaden om det är minustecken framför värdet?   Ändrade från -130 till -110 i hopp om jämnare värme på kvällen.

Gradminuter besvaras rätt bra här i en annan tråd: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=43637.msg422582

Du missar väl förretsen inte att det finns många andra forum här som handlar om inställningar för värmepumpar (länken ovanför går till Nibe-forumet). Där finns mycket att läsa som besvarar (många av) de frågor du har.

/ Erik
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Några logg-bilder, vad ser ni?
« Svar #74 skrivet: 02 oktober 2011, 19:50:28 »
Nu har jag fått balans på in och ut. Krävdes 100% på cirkulationen för att komma ner i 8-9 graders diff.

Men. Nu har jag testat kurvan 10,-1  och då låg jag på 22 grader inne.    10,-2 funkade tills nu under kvällen för jäklar vilket kallras.
Gradminuterna ligger på sisådär 110. Testa 100 men märkte inget.

Men istället för bolla mer med kurvorna, så aktiverade jag innegivarens faktor: 2

Fast den vevade inte igång pannan iaf. Och det är nu 20grader inne.

Vad är smartast drag då?




Citera
Förövrigt. Tänk att det alltid ska dyka upp någon på alla forum som retar sig på att enstaka personer är aktiva på forum.
Jag har varit här längre, skrivit fler inlägg - som lästs av fler besökare än genomsnittet, även i Nibe delen, och det är meningen att det ska vara ett levande forum där diskussionerna anpassas till den enskildes unika anläggning/problem.
Aktivt levande forum, är mer attraktivt för nya samt gamla besökare, och då även för inventerare som betalar för reklam.
Det är inget tvång att varken läsa eller kommentera denna eller mina andra inlägg.
Uppskattar dock de som tar sig tid och tålamod att besvara tills jag tillslut förstår. Den hänvisade länken sade mig inte så mycket då jag dels skulle bli tvugnen att sära på fakta som var relaterat till hans anläggning och anpassa det in till min. Förstår man då inte grunden så blir det bara extra komplicerat.
« Senast ändrad: 02 oktober 2011, 20:00:22 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!