0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
en del väme ja, men också rörelseenergi och tryck.
För att klargöra COP-biten så fås COP genom att man dividerar den till VB adderade värmeenergin med drivenergin till kompressorn. Vettiga personer (inte Nibe... ) räknar även in KB- och VB-cirkpumparnas drivenergi i ekvationens nämnare. Som jag skrev ovan alltså - med COP 4 kommer 25% av värmen i kåken från elnätet och 75% från berget. Med förbättrad COP förskjuts denna balans, en större del av energin måste kunna komma från borran.Puh, hoppas jag inte snårat till det med det här inlägget, syftet är gott i alla fall!
Så allt annat lika. cop ökar nämnvärt -- kb in blir kallare, som får pumpens cop att minska. Du menar att en pump med högre cop då alltså kräver ett djupare hål. Ifrågasätter inte. Vill bara knyta säcken utifrån det som jockeB skrev ursprungligen.
Citat från: Labold skrivet 29 april 2011, 08:19:43För att klargöra COP-biten så fås COP genom att man dividerar den till VB adderade värmeenergin med drivenergin till kompressorn. Vettiga personer (inte Nibe... ) räknar även in KB- och VB-cirkpumparnas drivenergi i ekvationens nämnare. Som jag skrev ovan alltså - med COP 4 kommer 25% av värmen i kåken från elnätet och 75% från berget. Med förbättrad COP förskjuts denna balans, en större del av energin måste kunna komma från borran.Puh, hoppas jag inte snårat till det med det här inlägget, syftet är gott i alla fall!Du menar att en pump med högre cop då alltså kräver ett djupare hål. Ifrågasätter inte.
mm effektvakt. det är nog inte fel. man får filura lite på det här och se om man inte kan lyckas spara några tusenlappar extra per år!
För att förenkla lite (och strunta i växelspänningens egenskaper) så kan man använda Ohm's lag - P=U*I. P är effekten, U är fasspänningen, dvs 230V och I är strömmen. Antar vi att strömmen är 16A så får vi effekten per fas ~3.7kW vilket ger totalt ca 11kW med tre faser.