0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: kbe skrivet 13 april 2011, 22:58:26Citat från: David Rinnan skrivet 13 april 2011, 12:32:05Svärfar fick gå från 16 till 20a huvudsäkring när han skaffa jordvärme. Jag tänkte göra omvänd resa. från 25 till 16. Den avgiften motsvarar 10 meter hål per år. Först: Grattis till beställningen David Min installatör & elektriker rekommenderade 20A till Thermia Optimum 12, dvs. huvudsäkringar på minst 25A. Annars kunde det bli problem med elspets, elbastu, skinkgrillning och torktumling samtidigt. Men du siktar ju på att stänga av elspetsen helt... En elektriker jag pratade med sa att det går enkelt att koppla bort byglingen för inkommande el. Då går elen bara till kompressor, cp. Inte till tillsatsel. Självklart blir det många amp om man kör pump och tillsatts. Det kan mycket väl vara så att vi av olika skäl kommer köra på 20, eller 25 för den delen men ambitionen är alla fall att krypa ner. Det kvarstår ju att se exakt hur maskinen snurrar och hur mycket övriga grejer drar. Gissningsvis kör jag en bit på hösten när värmebehovet kommer och ser vad som händer innan jag börjar säkra ner för mycket Thumbsup
Citat från: David Rinnan skrivet 13 april 2011, 12:32:05Svärfar fick gå från 16 till 20a huvudsäkring när han skaffa jordvärme. Jag tänkte göra omvänd resa. från 25 till 16. Den avgiften motsvarar 10 meter hål per år. Först: Grattis till beställningen David Min installatör & elektriker rekommenderade 20A till Thermia Optimum 12, dvs. huvudsäkringar på minst 25A. Annars kunde det bli problem med elspets, elbastu, skinkgrillning och torktumling samtidigt. Men du siktar ju på att stänga av elspetsen helt... En elektriker jag pratade med sa att det går enkelt att koppla bort byglingen för inkommande el. Då går elen bara till kompressor, cp. Inte till tillsatsel.
Svärfar fick gå från 16 till 20a huvudsäkring när han skaffa jordvärme. Jag tänkte göra omvänd resa. från 25 till 16. Den avgiften motsvarar 10 meter hål per år.
Du har inte tänkt på att isolera huset eller stänga nått fönster eller så
Citat från: JimGus skrivet 13 april 2011, 18:41:30David, vad är det för hus du har, enplans? Isolering på vind & väggar.Vilken temp på framledningen vid DUT har dimensionerats.Lycka till!JimGus232m2 totalt. Fördelat på 1,5 plan samt vidbyggt garage/förråd. Byggnadsår 1976. 3-glas isoler de flesta från byggnadsåret. Några är punkterade. Isoleringen är troligen strax över norm för byggåret. Står på o-isolerad platta. Mekanisk från- och tilluft med återvinning från 80-talet (utan elvärme). Tyresö, stockholm. Trästomme med tegelfasad. Tidigare ägare ett par i pensionsålder med låg VV förbrukning och litet nyttjande av övervåning låg på strax över 32 000kwh. Då ska man vet att huset var kallt på vintern. Takvärmen på entreplan fungerar inte bra och inte i alla rum. Vi fryser på praktiskt taget hela nedre plan även nu i mitten på april. Då bor vi inte där utan jobbar där med lite yt-renovering. Effektbehovet är beräknat till ett max på ca 12kw. Givet sjunkande brine temp och ökande framledningstemp vid DUT så är det en size mer än effektbehovet, allt enligt haubitser-metoden. Framledningstempen är svår att beräkna fullt ut. Men jag vill ju inte tapetsera med radiatorer givet att huset, på entreplan, är konstruerat för att inte ha radiatorer alls... och det är ju inte golvvärme så det är ju någonstans mellan 35 och 55. Beräkningen förväntar sig bara precis strax under noll på KB vid DUT.
David, vad är det för hus du har, enplans? Isolering på vind & väggar.Vilken temp på framledningen vid DUT har dimensionerats.Lycka till!JimGus
Intressant att så många har punkterade, mjölkaktigt vita fönster utan att kunna se igenom dem. Jag tillhör också det sällskapet Effektvakt verkar finnas i Thermias expansionskort. http://www.thermia.fi/docroot/dokumentbank/Thermia_expansionskort_install_086U6715_MULTI.pdfDär står det att effektvakten minskar förbrukningen med 5A om kompressorn håller på startar. Nån som har en aning om ungefärlig kostnad för detta kort? Då vi kan räkna på återbetalningstid med lägre huvudsäkringsavgiftEDIT: Noterade att samma fråga ställts i annan lämpligare tråd. Så rikta svaren hithttp://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=40763.0
Min effekt vakt på niben stänger bara av spetsen den förhindrar inte kompressor start. Tror inte det funkar med 16 A i huvudsäkring men till vp ska det väl funka om man spärrar spetsen.
Vad ar det for skillnad i pris med de olika hvudsakringarna, ar det massor med pengar det ror sig om?