Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nu har jag beställt värmepump!! ej 1:a april längre  (läst 58707 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Energi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hur djupt skall ni borra, du bör väl ligga på minst 300m iaf? ::)
Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: Nu har jag beställt värmepump!! ej 1:a april längre
« Svar #16 skrivet: 13 april 2011, 12:54:33 »
Ingen spets ar bra.
Ingalunda ar det problem att sparra spetsen, du behover inte ens koppla in den val?

Gillar ditt val, mycket intressant och precis i min smak.
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nu har jag beställt värmepump!! ej 1:a april längre
« Svar #17 skrivet: 13 april 2011, 12:55:37 »
@Mr Energi
om du undrar hur djupt jag ska borra blir det minst 210m kanske 225m med 4x32.
Första gÃ¥ngen jag köpte bvp skulle man borra 50m och jag tog i och borrade 80m till ingen större nytta idag  Sc:,h
Så jag vet inte värdet av att borra för djupt, fick rek. 180m på 10KW
Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Nu har jag beställt värmepump!! ej 1:a april längre
« Svar #18 skrivet: 13 april 2011, 14:33:04 »
Oj!  *roflmao*

Ja du lär ju inte behöva spets iaf  Thumbsup

I en av byggnaderna på jobbet på 400 kvm har vi en DUO 16 (2x140m borrhål, har legat som kallast på -0,5 in), jag antar att våran "industrilokal" är sämre isolerad än ett normalt hus. Till detta tillkommer en port som öppnas minst 20 ggr per dag (in och utkörning av bilar). Vi håller 21 grader i hela byggnaden förutom verkstadsdelen på ca 50kvm där det ligger runt 18 grader.

När det var som kallast i vinter (-19) så gick pumpen som mest 5 timmar på raken och det var pga ca 10 portöppningar på ett par timmar.
Vi har inte haft något tillskott på den anläggningen alls.

Ã… andra sidan har vi ingen VV-tappning...

Jag tvivlar pÃ¥ att du kommer bli missnöjd iaf, kul att se att nÃ¥gon satsar rejält  Thumbsup
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Spännande info, men du har inte berättat vad kalaset kostar?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nu har jag beställt värmepump!! ej 1:a april längre
« Svar #20 skrivet: 13 april 2011, 17:01:41 »
Du har inte tänkt på att isolera huset eller stänga nått fönster eller så ;D ;D
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad JimGus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nu har jag beställt värmepump!! ej 1:a april längre
« Svar #21 skrivet: 13 april 2011, 18:41:30 »
David, vad är det för hus du har, enplans?
Isolering på vind & väggar.
Vilken temp på framledningen vid DUT har dimensionerats.


Lycka till!
JimGus
Enplansvilla -73, 242 m2, Östergötland
Contura 450T Kamin & FTX RDAC-3.
Nibe 1235-10 & UKV100, 214m aktiv borra.
Garage  (37m2)  LLVP IVT Nordic inverter
13,4kWp Trina Solar solceller, 37° söderläge.
Rullande årsförbrukning: 10900 kWh (2007 = 36000kWh)
http://e-logger.se/pub?JimGus&p=1

Utloggad abrovink

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
SV: Nu har jag beställt värmepump!! ej 1:a april längre
« Svar #22 skrivet: 13 april 2011, 20:08:59 »
Det är min förhoppning. Jag menar det krävs ju inga 16a för att köra värmepumpen alla fall. Så det handlar ju bara om spets. Måste väl gå att spärra?



Klart det gÃ¥r att köra värmepumpen pÃ¥ 16A, men dÃ¥ fÃ¥r man stänga ner allt annat.  huvuddunk
---------------------------------------------------
Årsförbrukning 2011: 11787 kWh
Årsförbrukning 2010: 13966 kWh
---------------------------------------------------
IVT GL HT+ E9, DVB300FC, 100l Volymtank
Installerat Juni 09
Souteränghus från 1981 på 190m2 + 25m2 garage i södra Dalarna
---------------------------------------------------

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nu har jag beställt värmepump!! ej 1:a april längre
« Svar #23 skrivet: 13 april 2011, 20:40:51 »
Ock jag som trodde det inte skulle funka med min 8 kw på 16 amp men har kört hela vintern och det funkar Thumbsup.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Husqvarna

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej,

Intressant lösning. :)

Vad räknar du med för pay-off tid för denna installation jämfört med nuvarande drift?

Hälsningar

Magnus

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
SV: Nu har jag beställt värmepump!! ej 1:a april längre
« Svar #25 skrivet: 13 april 2011, 21:43:24 »
Ock jag som trodde det inte skulle funka med min 8 kw på 16 amp men har kört hela vintern och det funkar Thumbsup.

Jag kör min 12:a på 16A men den går bara in med spets för legionella...
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Ja tanken är att bara använda spetsen för legionella. Genom att inte ha någon spets är det ju helt plötsligt ganska lite ström även på topparna.

7,2 år i payoff vid elpris 1.3 (utan ränta osv) men jag utgår inte från en payoffkalkyl utan beräknar i stället utifrån en annuitetskalkyl där VP byts ut var 15e år och skrivs av på motsvarande tid. Hålet räknar jag aldrig med att byta så den skrivs av i samma takt som huset i sin helhet. Under tiden amorterar jag och betalar ränta och sparar så klart pengar från dag 1 (i excel använd Betalning()).

Jag hade sparat pengar dag 1 med en 5kw VP också... när jag däremot skruvar upp elpriset över tid samt beräknar totalkostnad för lån och amortering samt el över en 10 års period så börjar man se en positiv effekt. Här blir det så klart mycket svårt att beräkna då det är svårt att veta exakt hur mycket spets en normal installation skulle kräva.

Skulle installationen därutöver ha öka värdet på fastigheten kontra nuvarande direktel så kanske det visar sig att jag får tillbaks en del av pengarna då.


Jag är ingen "miljömupp" men det tilltalar mig att aldrig behöva köpa spets för att värma huset. Jag ser det som att sannolikheten för att jag är en vinnare är stor givet att energipriserna mycket väl kan tänkas fortsätta gå upp över tid samt att det mycket möjligt kan komma införas nya och mer betyngande sätt att debitera för elen. Då kommer anläggningen att börja betala sig och bli riktigt intressant. Om vi aldrig kommer dit, vilket jag ju faktiskt egentligen hoppas att vi inte gör, så har jag fördyrat installationen något, inget tvivel om detta. Jag ser det som en typ av försäkring och i stället för att köpa massa lullull så pangar jag ner lite extra deg på att kunna täcka hela effektbehovet vilket beräknas till 12kw.

Vidare är min förhoppning att det med de lösningar jag implementerar ska kunna driva anläggningen hyfsat effektivt och att livslängden kommer bli god. Komforten kommer också vara hög och oavsett temp slipper jag funderingar över kostnad för spets. Något som alla fall jag tror kan bli ett större problem inom säg 10 år.

Det är ett gamble visst är det så. Men jämfört med många andra saker som vi gör i huset så blir, jämfört med standardinstallationen, pengarna som riskerar att förloras väldigt få.

Så här räknar jag:
10kw + 200m borrdjup som bas för huset baserat på norminstallation 2011 så att säga. (alltså egentligen 180 meter och lägg på 20 meter, som alla säljare säger).
På detta lägger vi till 50 meter vilket cirkus landar på 12 500kr
samt 2storlekar större VP vilket landar på strax under 10 lock
samt någon typ av tank och lite extra omtanke vid installation så säg ca 10 till

SÃ¥ har vi väl lite rot här och där...  dvs inte mer än 30 000 i alla fall. Och det gÃ¥r väl att bränna av ganska fort om man köper lite lull-lull. Jag tittade ju ett tag pÃ¥ en inverterstyrd och dÃ¥ är skillnaden i pris inte stor. Och den skulle inte vara garanterad att klara biffen vid DUT.

kommer säkert på några fler argument :P
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad kbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…land(Finland)
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nu har jag beställt värmepump!! ej 1:a april längre
« Svar #27 skrivet: 13 april 2011, 22:58:26 »
Svärfar fick gå från 16 till 20a huvudsäkring när han skaffa jordvärme. Jag tänkte göra omvänd resa. från 25 till 16. Den avgiften motsvarar 10 meter hål per år.

Först: Grattis till beställningen David  :)

Min installatör & elektriker rekommenderade 20A till Thermia Optimum 12, dvs. huvudsäkringar på minst 25A. Annars kunde det bli problem med elspets, elbastu, skinkgrillning och torktumling samtidigt. Men du siktar ju på att stänga av elspetsen helt... :D En elektriker jag pratade med sa att det går enkelt att koppla bort byglingen för inkommande el. Då går elen bara till kompressor, cp. Inte till tillsatsel.
1 ½ med källare ca. 230 kvm, 2 vuxna, 2 barn, Förr:olje+vedpanna, 4,3 kbm olja/år, myseldar 2 kbm ved, Åland(Finland)
Nu: 215 m aktivt hål, Thermia Optimum 12, VPA 200/300

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
David, vad är det för hus du har, enplans?
Isolering på vind & väggar.
Vilken temp på framledningen vid DUT har dimensionerats.


Lycka till!
JimGus

232m2 totalt. Fördelat på 1,5 plan samt vidbyggt garage/förråd. Byggnadsår 1976. 3-glas isoler de flesta från byggnadsåret. Några är punkterade. Isoleringen är troligen strax över norm för byggåret. Står på o-isolerad platta. Mekanisk från- och tilluft med återvinning från 80-talet (utan elvärme). Tyresö, stockholm. Trästomme med tegelfasad.

Tidigare ägare ett par i pensionsålder med låg VV förbrukning och litet nyttjande av övervåning låg på strax över 32 000kwh. Då ska man vet att huset var kallt på vintern. Takvärmen på entreplan fungerar inte bra och inte i alla rum. Vi fryser på praktiskt taget hela nedre plan även nu i mitten på april. Då bor vi inte där utan jobbar där med lite yt-renovering. Effektbehovet är beräknat till ett max på ca 12kw. Givet sjunkande brine temp och ökande framledningstemp vid DUT så är det en size mer än effektbehovet, allt enligt haubitser-metoden.

Framledningstempen är svår att beräkna fullt ut. Men jag vill ju inte tapetsera med radiatorer givet att huset, på entreplan, är konstruerat för att inte ha radiatorer alls... och det är ju inte golvvärme så det är ju någonstans mellan 35 och 55. Beräkningen förväntar sig bara precis strax under noll på KB vid DUT.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Svärfar fick gå från 16 till 20a huvudsäkring när han skaffa jordvärme. Jag tänkte göra omvänd resa. från 25 till 16. Den avgiften motsvarar 10 meter hål per år.

Först: Grattis till beställningen David  :)

Min installatör & elektriker rekommenderade 20A till Thermia Optimum 12, dvs. huvudsäkringar på minst 25A. Annars kunde det bli problem med elspets, elbastu, skinkgrillning och torktumling samtidigt. Men du siktar ju på att stänga av elspetsen helt... :D En elektriker jag pratade med sa att det går enkelt att koppla bort byglingen för inkommande el. Då går elen bara till kompressor, cp. Inte till tillsatsel.

Självklart blir det mÃ¥nga amp om man kör pump och tillsatts. Det kan mycket väl vara sÃ¥ att vi av olika skäl kommer köra pÃ¥ 20, eller 25 för den delen :) men ambitionen är alla fall att krypa ner. Det kvarstÃ¥r ju att se exakt hur maskinen snurrar och hur mycket övriga grejer drar. Gissningsvis kör jag en bit pÃ¥ hösten när värmebehovet kommer och ser vad som händer innan jag börjar säkra ner för mycket  Thumbsup

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!