0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Är det inte längre någon som är förtvivlad över denna överdimensionering. Har alla accepterat att detta är bästa vägen att gå?
Ok... i morgon måndag sätter första steget i installationen igång. Vattenburen värme. Elementen och rören kom i torsdags och i morgon kommer installatörerna. Så ska jag bara renovera "pannrummet" och sedan är det dags för borrning och VP installation. Det här med att lägga klinker och kakel är något helt nytt för mig. Jag är helt klart bättre på excel/numbers och annat som bygger på ettor och nollor. Tipps mottages med stor glädje! Är det inte längre någon som är förtvivlad över denna överdimensionering. Har alla accepterat att detta är bästa vägen att gå?
Ja det är nog möjligt att jag överdrev en smula när jag skrev "förtvivlade" Den enda som är förtvivlad är nog jag:1. Just nu borras det hejvilt i huset då dom drar vattenburena radiatorer2. Jag bävar inför denna j-vla kakelsättning
drar vattenburet, installerar bergvärme och bygger badrum. Så roten är körd i botten, eller toppen hur man nu säger. Så det blir till att kakla själv. Det är en groventre/förråd där även VP ska stå
Citat från: David Rinnan skrivet 25 april 2011, 16:29:08drar vattenburet, installerar bergvärme och bygger badrum. Så roten är körd i botten, eller toppen hur man nu säger. Så det blir till att kakla själv. Det är en groventre/förråd där även VP ska ståOK, OK, det är inte så svårt som vi sagt några stycken, bara det inte gäller ett badrum. Vad är underlaget? Betong, trä, gips? Ta med infon till butiken där du köper kakel/klinker så får du alla möjliga råd och verktyg med dig hem. Kakelskärare får du låna där. Jag använder 5mm snöre för klinker och 3mm för kakel.Se till att du har plattor så det räcker på längd o bredd, räkna med att du behöver skära alla ytterplattor. Planera läggningen innan du börjar. Jag lägger ut en rad ungefär mitt i rummet och en vinkelrätt mot den. Ser till att bitarna vid väggar (behöver alltid skäras) kan kapas , dvs har tillräckligt bred kapmån, det är svårt att kapa smala remsor. Detta om placeringen av plattor. Fix och fog-jobbet är bra beskrivet på påsarna. Om du är mycket ovan, börja läggningen där den är mest dold, då hinner du öva tills du kommer till de ytor som syns mest.Är du fortfarande osäker kolla på GDS-siten http://gds.se/inomhus där finns i stort sett allt man behöver veta i de flesta hempuljobben.
Är väl inte svårare att kakla ett badrum ?
Citat från: smurfen72 skrivet 25 april 2011, 20:13:48Är väl inte svårare att kakla ett badrum ?Neej, inte om du har gjort underarbetet helt enligt alla regler för våtrum, det var dem jag tänkte på. Men det är klart om du struntar i dem och inte bryr dig om försäkringsbolagets synpunkter så är det ju bara att köra på.....