0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
En mätresultat från SP kan man inte bortse ifrån. (Jag har inte sett mätresultatet så jag argumenterar enbart från principen) Jag har däremot inte kunskaper att granska den beräkning som CZ visar. Lexus, din kritik kan mycket väl vara riktig. Jag vet bara att en CE50 fungerade riktigt bra i mitt förra hus och därför valde jag en CZ igen. Nu en CE65 eftersom jag vill värma en pool på sommaren och behöver den extra effekten.
Det jag ej förstår, att vår Nibe aldrig förbrukar mer än 1kw, och har väldigt svårt att varva upp, men tveksam till att FLVP kan konkurera med bergvärme, det lät ganska bra när dessa nya kondenserande FLVP kom, men kan säga att vår Nibe är ej ett dugg bättre än de gamla 80-tals pumparna..och Nibe verkar bara fundera..
Jag är säker på att det finns en plats i Sverige där en FTX med roterande trumma har en högre återvunnen mängd energi är en Nibe/CZ. Den ger då också bättre komfort, genom att tilluften kanske är upp mot 35°-40° varmare. Var den platsen finns, har jag ingen koll på, men går naturligtvis att räkna ut via årsmedel, DUT, varmvattenbehov osv. Kanske Apan hade bättre ekonomi med FTX och el-panna, genom att varmvattenbehovet verkar vara litet.
Ett räkneexempel:Inne +20 grUte -10 grVentilationsflöde 220 m3/hVärmeväxlare med 100 % verkningsgrad ger att både inkommande luft och avluft har temperaturen +5 gr. Eftersom friskluft och avluft har samma temp har man noll effektförlust via ventilationen. Något energitillskott har man dock inte och det kan man aldrig ha från en värmeväxlare. Det skulle medföra mer än 100 % verkningsgrad hos värmeväxlaren. Det behövs alltså tillskottseffekt för att värma huset.
En CZ/F750 har inkommande friskluft temperaturen -10 gr. Avluften är -20 gr. Effekten kommer från 10-gradig temperaturskillnaden samt fuktutfälling. Det är givetvis en blygsam effekt om man bortser från kompressoreffekten som är att betrakta som "direktel". Effekten är dock större än noll.
Om det är -30 gr ute så ger nog CZ/F750 ingen effekt från ventilationen. Är det tillräckligt kallt får man till och med effektförlust. Man måste dock se det på helårsbasis. I mitt hus värmer min CE65 huset ned till ca -10 gr utan eldning eller tillskottsel. De flesta hus som inte eldar skulle ha ca 1000 kWh tillskottsel per år. Frågan är om det är värt att satsa 50 000 kr till 100 000 kr extra för att kunna tjäna 700 kr per år? (Beräknat på 1 kr /kWh)
Har man en 80-talsvilla med FTX och direktverkande el så är det dom siffrorna det handlar om...En granne till mig har just detta och han sitter och funderar på om han kan räkna hem en BV-installation.
En CZ köper man inte under 100 000 kr installerad och driftsatt.Kan en bergpump med förångning på ±0° jämföras med en värmepump som har förångning på -20°, och då anse att driftkostnaden är likvärdig bergvärmepump?Kan tillskottenergi bli så låg som 700 kWh/år, när den energi som hämtas hem ur frånluften inte blir mer än att det räcker att värma upp tilluften vid -10° d.v.s. vid -10° så värms allt varmvatten och all tranmissionsförlust med köpt energi?
På de fem år jag har haft pumpen har jag ett snitt på 1078 kWh i tilllskott per år och pumpen har producerat 18425 kWh/år med kompressorn
En värmepump är ju ingen altartavla!
Jag har en granne som har en jordvärmepump, som har fungerat klockrent i 27 år.
De lärda säger att start/stopp och hög tryckuppsättning kortar livslängd.
Om avgiven energi är avläst i regleringen, så är det förmodligen baserat på en fiktiv effekt
Det är jättebra att ni är nöjda med era värmepumpar, men jag kan inte förstå varför vedeldning och energiförbrukning ska hållas hemligt.