0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: rabalder skrivet 31 maj 2011, 10:52:59Citat från: purjo__ skrivet 31 maj 2011, 10:21:55Citat från: rabalder skrivet 31 maj 2011, 10:00:50Citat från: zibrosc1235 skrivet 31 maj 2011, 09:36:38Citat från: David Rinnan skrivet 31 maj 2011, 09:28:24Merkel vänder kappan efter vinden hos en högljudd del av befolkningen för att få lugn o ro. Inte alls särskillt betryggande. Med lite tur så kan dom styra upp detta på 10 årMed ditt von oben perpektiv är det nog en "högljudd del av befolkningen" som fick Merkel att vända kappan..Ur mitt perspektiv blev det i Tyskland politiskt och moraliskt omöjligt att driva frågan om kärnkraftsreaktorer vidare efter Fukushima då en klar majoritet av tyskarna var emot detta och var för en stängning på ett vettigt sätt.Det brukar annars kallas demokrati.. Som jag har förstått det hela gick Merkel till val med löftet att förlänga driftstiden på Tysklands är kraftverk för att säkra ekonomi och en långsiktig lösning. Om man nu gör tvärt om så kallar jag inte det för demokrati. Läser man tyska tidningar idag så är det inga muntra tongångar precis och dom oppinionsundersökningar jag hört om pekar på en massiv kritik.Men det är som sagt för tidigt att dra några slutsatser vi får vänta med hur tankarna går och kanske har zibro o Merkel något ihop och kommer att visa världen något vi aldrig sett förut. http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3304&grupp=6240&artikel=4530794Att hålla fast vid kärnkraften vore snudd på politiskt självmord, i ett läge där åtta av tio tyskar är emot kärnkraften. Det finns i dag heller inte ett enda parti i den tyska förbundsdagen som förespråkar kärnkraft.Jag tycker det låter som att man har fattat beslutet på goda demokratiska grunder...Att fatta långsiktiga jättebeslut baserade på kortsiktiga oppinionsundersökningar kallar jag anarki istf demokrati. Ta tex frågan om kärnkraften skall avvecklas omedelbart i Tyskland, direkt efter Händelserna i Japan ville 63% stänga all kärnkraft på studs i Tyskland, nu är den siffran nere på 12% och sjunkande. ( källa Stern.de)Att fatta dessa typer av beslut utan att för medborgarna beskriva konsekvenserna är för mig rena rama diktaturen. Eller så är dom hypokrater som tänker att så fort hysterin lagt sig så går vi tillbaka till dom tidigare demokratiskt fattade besluten.Tänk om det vore så enkelt.. "att för medborgarna beskriva konsekvenserna"Vems beskrivning? Din? (Om man lägger ner kärnkraften så ersätter man det med fossil eldning av kol, olja och "natur"gas, enda alternativet)Eller min? (Om man lägger ner kärnkraften kan den ersättas av på sikt hållbara energilösningar om man investerar och energieffektiviserar)Finns fler? Bra där med den bruna figuren som hoppar! Visste inte innan hur en hypokrat såg ut..
Citat från: purjo__ skrivet 31 maj 2011, 10:21:55Citat från: rabalder skrivet 31 maj 2011, 10:00:50Citat från: zibrosc1235 skrivet 31 maj 2011, 09:36:38Citat från: David Rinnan skrivet 31 maj 2011, 09:28:24Merkel vänder kappan efter vinden hos en högljudd del av befolkningen för att få lugn o ro. Inte alls särskillt betryggande. Med lite tur så kan dom styra upp detta på 10 årMed ditt von oben perpektiv är det nog en "högljudd del av befolkningen" som fick Merkel att vända kappan..Ur mitt perspektiv blev det i Tyskland politiskt och moraliskt omöjligt att driva frågan om kärnkraftsreaktorer vidare efter Fukushima då en klar majoritet av tyskarna var emot detta och var för en stängning på ett vettigt sätt.Det brukar annars kallas demokrati.. Som jag har förstått det hela gick Merkel till val med löftet att förlänga driftstiden på Tysklands är kraftverk för att säkra ekonomi och en långsiktig lösning. Om man nu gör tvärt om så kallar jag inte det för demokrati. Läser man tyska tidningar idag så är det inga muntra tongångar precis och dom oppinionsundersökningar jag hört om pekar på en massiv kritik.Men det är som sagt för tidigt att dra några slutsatser vi får vänta med hur tankarna går och kanske har zibro o Merkel något ihop och kommer att visa världen något vi aldrig sett förut. http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3304&grupp=6240&artikel=4530794Att hålla fast vid kärnkraften vore snudd på politiskt självmord, i ett läge där åtta av tio tyskar är emot kärnkraften. Det finns i dag heller inte ett enda parti i den tyska förbundsdagen som förespråkar kärnkraft.Jag tycker det låter som att man har fattat beslutet på goda demokratiska grunder...Att fatta långsiktiga jättebeslut baserade på kortsiktiga oppinionsundersökningar kallar jag anarki istf demokrati. Ta tex frågan om kärnkraften skall avvecklas omedelbart i Tyskland, direkt efter Händelserna i Japan ville 63% stänga all kärnkraft på studs i Tyskland, nu är den siffran nere på 12% och sjunkande. ( källa Stern.de)Att fatta dessa typer av beslut utan att för medborgarna beskriva konsekvenserna är för mig rena rama diktaturen. Eller så är dom hypokrater som tänker att så fort hysterin lagt sig så går vi tillbaka till dom tidigare demokratiskt fattade besluten.
Citat från: rabalder skrivet 31 maj 2011, 10:00:50Citat från: zibrosc1235 skrivet 31 maj 2011, 09:36:38Citat från: David Rinnan skrivet 31 maj 2011, 09:28:24Merkel vänder kappan efter vinden hos en högljudd del av befolkningen för att få lugn o ro. Inte alls särskillt betryggande. Med lite tur så kan dom styra upp detta på 10 årMed ditt von oben perpektiv är det nog en "högljudd del av befolkningen" som fick Merkel att vända kappan..Ur mitt perspektiv blev det i Tyskland politiskt och moraliskt omöjligt att driva frågan om kärnkraftsreaktorer vidare efter Fukushima då en klar majoritet av tyskarna var emot detta och var för en stängning på ett vettigt sätt.Det brukar annars kallas demokrati.. Som jag har förstått det hela gick Merkel till val med löftet att förlänga driftstiden på Tysklands är kraftverk för att säkra ekonomi och en långsiktig lösning. Om man nu gör tvärt om så kallar jag inte det för demokrati. Läser man tyska tidningar idag så är det inga muntra tongångar precis och dom oppinionsundersökningar jag hört om pekar på en massiv kritik.Men det är som sagt för tidigt att dra några slutsatser vi får vänta med hur tankarna går och kanske har zibro o Merkel något ihop och kommer att visa världen något vi aldrig sett förut. http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3304&grupp=6240&artikel=4530794Att hålla fast vid kärnkraften vore snudd på politiskt självmord, i ett läge där åtta av tio tyskar är emot kärnkraften. Det finns i dag heller inte ett enda parti i den tyska förbundsdagen som förespråkar kärnkraft.Jag tycker det låter som att man har fattat beslutet på goda demokratiska grunder...
Citat från: zibrosc1235 skrivet 31 maj 2011, 09:36:38Citat från: David Rinnan skrivet 31 maj 2011, 09:28:24Merkel vänder kappan efter vinden hos en högljudd del av befolkningen för att få lugn o ro. Inte alls särskillt betryggande. Med lite tur så kan dom styra upp detta på 10 årMed ditt von oben perpektiv är det nog en "högljudd del av befolkningen" som fick Merkel att vända kappan..Ur mitt perspektiv blev det i Tyskland politiskt och moraliskt omöjligt att driva frågan om kärnkraftsreaktorer vidare efter Fukushima då en klar majoritet av tyskarna var emot detta och var för en stängning på ett vettigt sätt.Det brukar annars kallas demokrati.. Som jag har förstått det hela gick Merkel till val med löftet att förlänga driftstiden på Tysklands är kraftverk för att säkra ekonomi och en långsiktig lösning. Om man nu gör tvärt om så kallar jag inte det för demokrati. Läser man tyska tidningar idag så är det inga muntra tongångar precis och dom oppinionsundersökningar jag hört om pekar på en massiv kritik.Men det är som sagt för tidigt att dra några slutsatser vi får vänta med hur tankarna går och kanske har zibro o Merkel något ihop och kommer att visa världen något vi aldrig sett förut.
Citat från: David Rinnan skrivet 31 maj 2011, 09:28:24Merkel vänder kappan efter vinden hos en högljudd del av befolkningen för att få lugn o ro. Inte alls särskillt betryggande. Med lite tur så kan dom styra upp detta på 10 årMed ditt von oben perpektiv är det nog en "högljudd del av befolkningen" som fick Merkel att vända kappan..Ur mitt perspektiv blev det i Tyskland politiskt och moraliskt omöjligt att driva frågan om kärnkraftsreaktorer vidare efter Fukushima då en klar majoritet av tyskarna var emot detta och var för en stängning på ett vettigt sätt.Det brukar annars kallas demokrati..
Merkel vänder kappan efter vinden hos en högljudd del av befolkningen för att få lugn o ro. Inte alls särskillt betryggande. Med lite tur så kan dom styra upp detta på 10 år
För det första står det tydligt i överenskommelsen att det tyska klimatmålet, Europas mest ambitiösa, kvarstår. Klimatutsläppen i Tyskland ska därmed minska med 40 procent till 2020. Det är ett mer ambitiöst mål än det svenska som innebär enbart 27 procents utsläppsminskningar i Sverige.För det andra står det tydligt i överenskommelsen att Tyskland inte ska börja importera el från andra länder, såsom somliga hävdat. Istället är överenskommelsen väldigt tydlig med att kärnkraften ska ersättas med förnybar energi, och som ett första steg ska andelen förnybar energi fördubblas. Den tyska regeringen avser även minska det totala elbehovet med 10 procent. I regeringens långtidsplanering står förnybar energi för 80 procent av landets elproduktion senast 2050. Mångmiljardbelopp kommer att satsas på att bygga ut den förnybara energins infrastruktur.
Det där får ni ta med tyskarna.. jag är vare sig ansvarig för dokumentet som skall klubbas i tyska riksdagen i början av juni eller hur och vad skall byggas var i tyskland. Det jag däremot kan konstatera är att mycket få läst och förstått vad de tyska politikerna nu gör och är överens om.
mycket få läst och förstått vad de tyska politikerna nu gör och är överens om