0 medlemmar och 17 gäster tittar på detta ämne.
De mest misslyckade individerna på denna Jord är kärnkraftsförespråkarna!!Det finns inte ett enda argument som fanns i den tidiga debatten som slagit in.1 : Får vi kärnkraft så blir Elen gratis.2 : Svensk kärnkraftstegnologi är säker!3 : Vi behöver aldrig oroa oss för att framtida Elbehov inte kan tillgodoses.Sanningen är den:1 : Att El har aldrig varit så dyr någonsin, sedan man startade den första reaktorn.2 : Våra reaktorer har den sämsta verkningsgraden jämfört med alla andra länders! Svenska Reaktorer måste underhålls servas då behovet är som absolut störst, nämnligen vintertid, då stänger man ner dom!!3 : Varför behövs det då nya !!Nej, bara floskor som är helt veklighetsfrånvända.Mitt förslag är att alla Ja sägare får tilldelat sig en portion utbränt kärnbränsle att förvara tills det är säkert! studsMVH/Fidusen
...Om inte kärnkraftsmotståndarna hade röstat som de gjorde så hade inte verken varit eftersatta och vi hade haft gott om överkapacitet. Sålt dyr och fin el till utlandet och insett att elen är framtidens olja.
Är kärnkraft verkligen billigare om man räknar in ALLA kostnader, det finns det olika uppfattningar om.
Citat från: Rickard skrivet 14 mars 2011, 22:37:02Är kärnkraft verkligen billigare om man räknar in ALLA kostnader, det finns det olika uppfattningar om.Och det skulle inte förvåna mig om någon av de uppfattningarna har rätt. Men det relevanta är vilka kostnader som köparna räknar in, eftersom det är det som styr efterfrågan.
Citat från: Rickard skrivet 14 mars 2011, 22:37:02Är kärnkraft verkligen billigare om man räknar in ALLA kostnader, det finns det olika uppfattningar om.Jag kan inte räkna så långt, 100000 årslöner x personer + omkostnader mm, nej jag ger upp. Men tror du inte slutförvaringsplattserna blir bortglömmda efter några tusen år. Hur gamla är det pyramiderna är, kanske skulle man bygga nåt liknande monument så att de inte blir det. Var har föresten Japanerna gjort med sitt avfall?
Citat från: hplp skrivet 14 mars 2011, 22:47:18Citat från: Rickard skrivet 14 mars 2011, 22:37:02Är kärnkraft verkligen billigare om man räknar in ALLA kostnader, det finns det olika uppfattningar om.Jag kan inte räkna så långt, 100000 årslöner x personer + omkostnader mm, nej jag ger upp. Men tror du inte slutförvaringsplattserna blir bortglömmda efter några tusen år. Hur gamla är det pyramiderna är, kanske skulle man bygga nåt liknande monument så att de inte blir det. Var har föresten Japanerna gjort med sitt avfall?Enligt nyinkommna uppgifter förvaras avfallet under de nu skadade reaktorerna...Inget skämt.
Kom de på den förvaringsplatsen under en personalfest?