0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har förövrigt märkt vissa skillnader i den nya mjukvaran. - Fläkten startar, varvar upp fullt och varvar sedan ner till inställt läge. - Alla luftspjällen är öppna vid start för att sedan återgå hur det var inställt när bilen stängdes av.Kommer nog att märka fler saker efter hand.../Raptor
Det där med fläkt och luftspjäll tillhör nog reklamkampanjen för Service 2.0 Det tror i alla fall jag.
1) Stadens upphandlare trodde väl i sin naivitet att de köpte det som utlovades.. En väl fungerande modern datamiljö..(och fick ett gammaldags tänkt stordatamiljö som inte kunde samspela i den komplicerade verkligheten.)2) I modena verkstäder jobbar faktiskt fortfarande mest bilmekaniker, för att serva tex Volvobilar som är fullpackade med datasmäck och medföljande mjukvara med buggar i mängd. DET tycker jag är det läskiga..3) Visst är strulande bilar jäkligt jobbiga särskilt om de är fullsmackade med utrustning som inte ens mekanikerna förstår sig på..men att "hoppas att det löser sig" tror inte jag på. Hurdå? Och än har fukt, kyla, värme och vibrationernas påverkan inte ens börjat att visa sig i ngn större omfattning.
är det xc70 du blandar i etanol i ?
Citat från: FRJO skrivet 11 mars 2011, 15:30:07är det xc70 du blandar i etanol i ?Nej!Jag har en V70 2,5FT som har krånglat lite den senaste veckan...XC70:n kör jag bara på 98 /Raptor
Citat från: Raptor skrivet 11 mars 2011, 15:47:25Citat från: FRJO skrivet 11 mars 2011, 15:30:07är det xc70 du blandar i etanol i ?Nej!Jag har en V70 2,5FT som har krånglat lite den senaste veckan...XC70:n kör jag bara på 98 /RaptorAhh.. trodde oxå de va XC´n som du skrivit om tidigare... FT motorerna är kända för att "missa/feltolka" bränlseblandning/grad och då blir adaptionen tokig.. Om man har en sk flexifuelbil så är det rekomenderat att köra "en sväng" direkt efter tankning, dvs INTE tanka och köra hem i stan 5-10min o stänga av. En sväng (gärna landsväg) på 15 min är det bästa.Vad är det för årsmodell på bilen?
Att få relativt avancerade datasystem i samarbete att fungera tillsammans är datatekniskt rätt bökigt ibland trots att dom befinner sig inomhus rent geografiskt i varm torr miljö..När man flyttar dessa system utomhus till kall och ibland fuktig, skakig miljö som i en bil som i en modern Volvo så ber man om problem!(Det är som i en luft/luftvärmepump med inverterdrift och sätta känsliga styrkort utomhus..mycket byten av kort blir det)Och då har korrideringen knappt börjat. Har man letat jordfel och dess följdfel pga korridering i en äldre bil så börjar man förstå kommande felsökningar på nyare "processordrivna" bilar typ Volvo där datateknikerna fått härja relativt fritt.Hur dessa konstruktioner skall hållas rullande till rimliga kostnader för ägarna förstår inte jag. Volvo(jag rullar) kommer nog bara att gälla ngt år i nya garantivillkor sedan får den byta logo.
Citat från: zibrosc1235 skrivet 10 mars 2011, 07:07:38Att få relativt avancerade datasystem i samarbete att fungera tillsammans är datatekniskt rätt bökigt ibland trots att dom befinner sig inomhus rent geografiskt i varm torr miljö..När man flyttar dessa system utomhus till kall och ibland fuktig, skakig miljö som i en bil som i en modern Volvo så ber man om problem!(Det är som i en luft/luftvärmepump med inverterdrift och sätta känsliga styrkort utomhus..mycket byten av kort blir det)Och då har korrideringen knappt börjat. Har man letat jordfel och dess följdfel pga korridering i en äldre bil så börjar man förstå kommande felsökningar på nyare "processordrivna" bilar typ Volvo där datateknikerna fått härja relativt fritt.Hur dessa konstruktioner skall hållas rullande till rimliga kostnader för ägarna förstår inte jag. Volvo(jag rullar) kommer nog bara att gälla ngt år i nya garantivillkor sedan får den byta logo. ÄNTLIGEN nånting vi är ense om!