0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: dennisson skrivet 11 mars 2011, 20:25:05Citat från: Raptor skrivet 11 mars 2011, 15:47:25Citat från: FRJO skrivet 11 mars 2011, 15:30:07är det xc70 du blandar i etanol i ?Nej!Jag har en V70 2,5FT som har krånglat lite den senaste veckan...XC70:n kör jag bara på 98 /RaptorAhh.. trodde oxå de va XC´n som du skrivit om tidigare... FT motorerna är kända för att "missa/feltolka" bränlseblandning/grad och då blir adaptionen tokig.. Om man har en sk flexifuelbil så är det rekomenderat att köra "en sväng" direkt efter tankning, dvs INTE tanka och köra hem i stan 5-10min o stänga av. En sväng (gärna landsväg) på 15 min är det bästa.Vad är det för årsmodell på bilen?Vilket trams.. så om bilen inte funkar som den skall efter tankning så har man som bilägare inte kört "rätt sväng" efter tankning??Då är det väl för f-n ngt fel på bilen som måste åtgärdas! Och inte fel på kunden/ägaren. Jobbar du med Volvoservice?
Citat från: Raptor skrivet 11 mars 2011, 15:47:25Citat från: FRJO skrivet 11 mars 2011, 15:30:07är det xc70 du blandar i etanol i ?Nej!Jag har en V70 2,5FT som har krånglat lite den senaste veckan...XC70:n kör jag bara på 98 /RaptorAhh.. trodde oxå de va XC´n som du skrivit om tidigare... FT motorerna är kända för att "missa/feltolka" bränlseblandning/grad och då blir adaptionen tokig.. Om man har en sk flexifuelbil så är det rekomenderat att köra "en sväng" direkt efter tankning, dvs INTE tanka och köra hem i stan 5-10min o stänga av. En sväng (gärna landsväg) på 15 min är det bästa.Vad är det för årsmodell på bilen?
Citat från: FRJO skrivet 11 mars 2011, 15:30:07är det xc70 du blandar i etanol i ?Nej!Jag har en V70 2,5FT som har krånglat lite den senaste veckan...XC70:n kör jag bara på 98 /Raptor
är det xc70 du blandar i etanol i ?
Modellen vi pratar om kom 2008..http://www.teknikensvarld.se/provkorningar/volvo/v70-25ft/index.xmlOm det är som du skriver skulle det ha tagit Volvo över 3 år att rätta till ett känt mjukvaruproblem som krånglar till handhavandet av Volvon för ägarna efter tankning. Skadestånd är väl då den rätta medicinen inte en omväg hem efter tankning..Vad kommer härnäst för råd till Volvoägarna från Volvos servicepersonal vid felfunktioner på bilen? Gnisslar bromsarna kraftigt? Tre bugningar i riktning mot Mecka hjälper... oftast.
Ang. moderna verkstäder är det rätt läskigt att det snart bara är databox-hackers som jobbar som meckar.
Det kan jag tala om; det blir riktigt j*vla svindyrt! Inkompetenta idioter häktar på en dator, byter det som signalerar i mjukvaran, utan att ens reflektera över om det är ens pyttelite logiskt. Ett annat problem med dagens ocker på märkesverkstäder är att det är för dyrt att felsöka, det är billigare att prova sig fram med att byta delar. Och små fristående verkstäder har inte verktyg att lösa komplicerade problem, så man har som bilägare blivit helt livegen de stora bestarna.Låter jag sur och bitter? Min Audi A4 2003 har mellan 10' till 15' mil kostat mig en bra bit över 65.000 kronor i service och reparationer. Alltså tre år och 5000 mil
Kan ju inte svara för hur VAG har ställt kompetenskraven på sina verkstäder, men på andra ställen finns hårda krav ställda på mekaniker/tekniker, vilka som felsöker osv.. Ofta indelade i olika kompetensgrupper.På stället där jag jobbar (relativt stor Volvo/Renault/Dacia/Ford) så har vi iaf på volvosidan ett "tak" på 1500kr för felsökning, behöver man hålla på i flera dagar så kontaktar man givetvis kunden och går igenom vad man gjort och vad man vill fortsätta med. Om man byter något som INTE avhjälper felet så betalar GIVETVIS inte kunden det, såvida detaljen inte är helt utsliten och uppenbart KOMMER att gå sönder inom det närmaste, dock diskuterar man det med kunden först. Du får ursäkta om jag reagerar på ditt sätt att uttala dig, jag kanske är bortskämd med min och de flesta kollegornas kompetens inom "vår värld" där sånt här som du beskriver knappast existerar. Testa sig fram? Jag köp motorstyrenhet tex, kostar väl en 12k, programera den med mjukvara för en 500ing till, när du upptäcker att "ajf'n, det var inte den" lycka då till att lämna tillbaka den Thumbsup(glöm det), men köp gärna en ny del för att testa med Att kalla alla som jobbar på en modern märkesverkstad för inkompetenta idioter är väl att ta i? Jag ställer mig frågan om du är en idiot som tror det, men jag kanske inte får tycka/undra så? Att jobba med en dator är väl ingentig ovanligt idag? Vare sig det gäller bilar, värmepumpar, lastbilar, lastmaskiner och gud vet vad. Du kanske är sur för att utvecklingen sprungit ifrån dig och att du inte längre kan reparera bilen i ren snålhet själv? ...vad vet jag... ...är ju bara en inkompetent idiot...
Trampade jag på en öm tå? Vad får dig att tro att just du skulle vara så väldigt kompetent? Jag tror inte nån på min (fd) verkstad själv tycker han eller hon är speciellt inkompetent, även om de i mina ögon är helidioter. Din överdrivet kraftiga reaktion och påhopp på mig måste botta i något, har du lust att utveckla det?